خدمات ثبتی

مراحل ثبت برند




مراحل ثبت برند

در این نوشته قصد داریم تا راجع به مراحل ثبت برند توضیحات مختصری خدمت شما ارائه دهیم،
با ما همراه باشید و در صورت داشتن هر گونه سوال، با ما تماس بگیرید.

مراحل ثبت برند

برای ثبت یک برند در دفاتر ملی یا منطقه ای در خواست شما داده می شود که این درخواست یکسری ملزومات باید داشته باشد:

  1. فهرست کاملی از از محصولات و کالاهای برگزیده شرکت و برند تجاری شما
  2. یک بازسازی واضحی از برند شرکت شما با تمامی رنگ ها و طرح ها و نقشه های سه بعدی
  3. متفاوت و متمایز با سایر برند های تجاری
  4. ثبت برند شما نباید به قوانین  و اخلاقیات بی حرمتی کند.

مراحل ثبت برند شامل چه مواردی می شود؟

برای اینکه بتوانید برند خود را ثبت کنید باید مراحلی را طی نمایید.
درواقع برند شما ابتدا باید توسط کارشناسان مخصوص و مرتبط با این حوزه بررسی و تایید شود.
در این صورت امکان ثبت برند برای شما به وجود میاید.

تکمیل اظهارنامه

در مرحله اول باید نوع مناسب اظهارنامه را برای ثبت برند خود انتخاب کنید.
سپس برای تکمیل آن هر اطلاعاتی که لازم می باشد را در بخش تعیین شده وارد کنید.
اظهارنامه در ثبت برند شما و آینده کسب و کار بسیار تاثیرگذار می باشد.

به همین دلیل تمامی دقت خود را در حین پرکردن فرم به کار بگیرید.
سوالی که امکان دارد برای شما پیش آید این می باشد که اظهارنامه چیست و وجود آن برای ثبت برند چه لزومی دارد؟
اظهارنامه فرمی بسیار پر اهمیت برای ثبت شرکت به شمار می‌ آید؛ زیرا تمامی درخواست های سرمایه گذاران در شرکت در این فرم درج خواهد شد.
همانطور که می دانید بیشتر شرکت ها از چندین سهامدار تشکیل شده اند که طبیعتا هر یک از آن ها داعی حق و حقوق خود نیز می باشند.
به همین دلیل اظهارنامه به عنوان مدرکی فوق العاده ارزشمند به حساب می اید که در زمان های خاص به سهامداران کمک خواهد کرد.
این فرم کاملا رسمی می باشد و دارای ارزش قانونی می باشد.

مشخصات صاحب برند شرکت

در مرحله دوم فردی که به عنوان مالک برند به حساب می اید، باید اطلاعات شخصی خود را در بخش مربوطه وارد کند.
در این شرایط تفاوت شخص حقیقی و حقوقی مشخص می شود که بعدا به توضیح نقش آن ها و نوع فعالیت هر یک خواهیم پرداخت.
علاوه بر این در صورت استفاده از وکیل برای پیشبرد کارهای خود می بایست مشخصات او را نیز در بخش تعیین شده وارد کنید.

اطلاع از تایید برند

پس از آنکه مدارک موردنیاز در سامانه را تکمیل کردید، بایستی توسط کارشناسان مربوطه برسی شود.
این کار مدتی طول می کشد و سپس نتیجه اعلام خواهد شد.
در صورتی که بخواهید از نظر کارشناسان اطلاع یابید، باید وارد سامانه شوید و نتیجه ثبت برند خود را چک کنید.

نکته مهم

یکی از مواردی که باید اگاه باشید زمانی می باشد که برند مدنظر خود را براساس قوانین تعریف شده انتخاب نمی کنید.
در این صورت با وارد کردن نمونه برند خود در سامانه مالکیت و بررسی کارشناسان، برند شما رد خواهد شد.
اما این تنها مشکلی نخواهد بود که با انتخاب اشتباه برند به وجود می آید.
اگر برند مدنظر شما توسط کارشناسان تایید نشود، از اعتبار شرکت شما در آینده کاسته خواهد شد.
هر چند که برند بعدی دقیقا طبق قوانین مورد تایید سامانه باشد.

پرداخت هزینه ثبت برند

پس از آنکه تمامی مدارک و مستندات لازم را برای ثبت برند وارد سامانه کردید، نوبت به پرداخت هزینه می‌رسد.
در صورتی که شخص حقیقی یا حقوقی باشید، هزینه های تعیین شده با یکدیگر متفاوت هستند.

دریافت شناسه اظهارنامه

با ارائه هزینه های موردنیاز برای ثبت برند قادر خواهید بود وارد مرحله بعدی شوید.
شناسه اظهارنامه شرکت پس از تایید برند مدنظر شما، توسط سامانه تحویل داده می شود.
پس از این کار آدرسی در صفحه نمایش داده می شود. سرمایه گذار با امضای فرمی که توسط کارشناسان تایید شده است، تا حدی مراحل لازم را طی می کند.
پس از آن باید مدارک برابر شده با اصل را به آدرس نشان داده شده ارسال کنید.

فراموش نکنید که فیش مدارک نیز به عنوان مکمل آن ها نیاز خواهد بود

نکاتی برای ثبت علامت تجاری و صنعتی:

اولین نکته اینست که برای ثبت شرکت یا ثبت برند خود گواهی صادر خواهد شد.

زمان اعتبار ثبت برند برای هر دفعه ۱۰ سال می باشد

برای ثبت چند عدد ثبت برند تجاری باید به تعداد آنها اظهارنامه جداگانه داده شود

اجازه اینکه استفاده از علامت تجاری ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد

تغییر دادن مرتبط با برند رسمیت ندارد اگر اینکه به ثبت رسیده باشد.

علامت یا ثبت برند تجاری اختیاری است و مگر اینکه دولت آنرا اجباری کند.

برند تجاری قابل جابجایی است و باید مطابق مقررات قانون ثبت برند و اختراعات ایران به ثبت برسد.

اگر برای برند تجاری خود می خواهید علامت یا نشانی انتخاب کنید
باید برندی انتخاب کنید که مرتبط با آن نام تجاری باشد. و اگر میخواهید به زبان لاتین باشد باید کارت بازرگانی نیز داشته باشید.

چه برندی را نمی توان ثبت کرد؟

برندهایی که مجوز ثبت برای آنها صادر نمی شود غالبا یکی از ایرادات مذکور در ذیل را در بر دارند:

  1. برندهایی که در آنها از علایم رسمی کشور استفاده شده است همچون نشان جمهوری اسلامی ایران یا آرم هلال احمر و …
  2. برندهایی که پیش از این ثبت شده اند (برای مواجه نشدن با این مشکل استعلام برند قبل از ثبت به صورت حضوری یا آنلاین، توصیه می شود)
  3. برندهایی بر خلاف عفت عمومی یا نظم جامعه
  4. برندهایی که در آنها عباراتی منسوب به ایران همچون انقلاب یا دولت و … وجود داشته باشد
  5. برندهایی که عبارت به کار رفته آنها به صورت کلی یا عمومی باشد مانند پارچه و …

مدارک ثبت برند

شخص حقیقی: کپی شناسنامه، کارت ملی،کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)،
کپی مجوز فعالیت
(جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

شخص حقوقی: کپی شناسنامه، کپی کارت ملی،کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)،
کپی مجوز فعالیت
(جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری ، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)،
کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)

نکته: در صورتی که در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما جهت ثبت، کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد، ارائه ی کارت بازرگانی الزامی نخواهد بود

مدارک مورد نیاز جهت تمدید برند

همانطور که می دانیم اعتبار یک برند بعد از ثبت ۱۰ سال می باشد،
بعد از این ده سال نیاز می باشد که برند تمدید گرد، فرآیند تمدید برند هم شبیه ثبت برند در سامانه می باشد و مدارکی که نیاز می باشد:

برای اشخاص حقیقی :
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مالک علامت برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری
  • ارائه اصل یا کپی تصدیق ثبت شده برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری
برای اشخاص حقوقی :
  • ارائه اصل یا کپی تصدیق ثبت شده
  • ارائه روزنامه آخرین تغییرات اعضای هیئت مدیره
  • کپی شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضا
اما برای برند هایی با ثبت جهانی چطور؟؟؟

اگر می خواهید برند خود را به ثبت جهانی یا به اصطلاح ثبت بین المللی برسانید،
در آغاز باید آن را در کشورمبدا ثبت کنید و سپس از طریق معاهده مادرید آن را به ثبت برسانید تا علاوه بر حفظ برند در کشور خودمان در ۸۵ کشورعضو معاهده مادرید هم مورد حمایت قانونی برخوردار بشوید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت یا ثبت برند:

  • اول از همه ارائه مجوز تولید یا پروانه بهره برداری یا پروانه کسب برابر اصل باشد.
  • تصویر ی از اولین آگهی تاسیس شرکت  و روزنامه رسمی آخرین تغییرات هیات مدیره شرکت که در حال فعالیت هستند ارائه شود.
  • تصویر برابر اصل شده ی شناسنامه شخص حقوقی و کارت ملی  دارندگان حق امضای اوراق بهادار شرکت و کدپستی ۱۰رقمی
  • همانطور که گفتیم اگر برند موردنظر لاتین باشد کارت بازرگانی برابر اصل شده شناسنامه شخص حقوقی
  • ۱۵ تا تصویر علامت تجاری مورد نظر به ابعاد ۸*۸ سانتیمتر و توضیح در مورد علامت و توصیف برند
  • امضای وکالتنامه توسط دارندگان حق امضای مجاز اوراق بهادار و مهر شرکت

برای ثبت با مشاوران تکسفیر در ارتیاط باشید:

 ۰۹۱۲۱۹۸۶۱۷۴

۳۲۴۰۱۷۰۸ ۰۲۶

چه کسب و کارهایی ملزم به ثبت برند و نام تجاری هستند؟

باید بدانید که ثبت برند جز در برخی از طبقات لزومی نیست.
ولی با ذکر مزایای فوق، مقاومت در برابر انجام آن، قابل درک نمی باشد.

طبقاتی که ثبت برند در آنها نیاز می باشد و بدون آن اجازه فعایت نخواهید داشت:

* مواد غذایی

* دارو

*انواع نوشیدنی ها

*لوازم آریشی و بهداشتی

از موارد فوق قادر هستیم اینطور نتیجه بگیریم که ثبت برند در طبقاتی که تاثیر مستقیم روی بدن انسانها دارد اجباری می باشد.

ثبت نام تجاری وعلامت تجاری به جز هزینه های ابتدایی هیچ هزینه دیگری برای شما نخواهد داشت و حتی معاف از مالیات است.

برندی که به ثبت می‌رسد تا چه مدت اعتبار دارد؟

مدت اعتبار برندهایی که به ثبت می رسند، «۱۰ سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه» است و همچنین در پایان این مدت ۱۰ساله، یک مهلت ۶ ماهه برای تمدید برند وجود دارد که مالک برند برای حفظ آن باید حتماً قبل پایان یافتن این مهلت ۶ ماهه، نسبت به تمدید آن اقدام نماید و اگر اقدام به تمدید برند خود در این بازه زمانی ننماید، هر شخصی که متقاضی این برند باشد، می تواند با طی نمودن مراحل پیش گفته، برند فوق را بنام خود ثبت نماید!

این موضوع مهم را در نظر داشته باشید که می‌توانید برند خود را برای سال‌های طولانی و ده‌ها سال با اقدام به موقع و پرداخت هزینه‌های مربوطه و برای دوره‌های متوالی ۱۰ ساله تمدید نمایید و از داشتن برندی با قدمت بالا و حرفه‌ای که داشتن آن آرزوی بسیاری از رقبای شماست لذّت ببرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
مدیر سایت

Recent Posts

شرایط اخذ کارت بازرگانی

شرایط اخذ کارت بازرگانی شرایط اخذ کارت بازرگانی کارت بازرگانی یک اسناد مهم است که…

7 روز ago

مراحل اخذ کارت بازرگانی

مراحل اخذ کارت بازرگانی مراحل اخذ کارت بازرگانی کارت بازرگانی چیست؟ کارت بازرگانی یک مدرک…

1 هفته ago

مدارک لازم اخذ کارت بازرگانی

مدارک لازم اخذ کارت بازرگانی مدارک لازم اخذ کارت بازرگانی اخذ کارت بازرگانی مدرکی که…

1 هفته ago

شرایط اخذ کد اقتصادی

شرایط اخذ کد اقتصادی شرایط اخذ کد اقتصادی کد اقتصادی یک شماره شناسایی منحصر به‌…

1 هفته ago

شرایط اخذ جواز تاسیس

شرایط اخذ جواز تاسیس شرایط اخذ جواز تاسیس اخذ جواز تأسیس یک مدرک رسمی است…

2 هفته ago

مدارک مورد نیاز جواز تاسیس

مدارک مورد نیاز جواز تاسیس مدارک مورد نیاز جواز تاسیس جواز تاسیس، مدرکی است که…

2 هفته ago