ثبت شرکت

ثبت شرکت











شرکت چیست؟

از اجتماع دو یا تعداد بیشتری موسس و سهامدار که برای رسیدن به هدفی مشخص با یکدیگر همکاری می کنند،
شرکت تشکیل می شود.

شرکت هایی که هدف آن ها از تاسیس تجارت نمی باشد شرکت های حقوقی یا مدنی بهشون گفته میشود.
ممکن است روابط موجود میان موسسین تجاری یا غیر تجاری باشد.
شرکت برای داشتن هویت و رسمیت بخشیدن بایستی ثبت شود.

هر شرکت به این موظف می باشد که یک حیطه کاری برای خود معین کند و در همان زمینه فعالیت خود را آغاز و گسترش دهد.

سهامداران یا شرکا میتوانند شخصیتی حقیقی یا حقوقی داشته باشند.

شرکت ها انواع گوناگونی دارند که موسسین می کوشند با توجه به شرایطشان بهترین گزینه را انتخاب کنند.



هدف از ثبت شرکت چیست؟

راه‌اندازی یک کسب‌وکار و تجارت جدید، درحال حاضر کار آسانی می باشد و
در هر لحظه‌ای که تصمیمش را بگیرید، می‌توانید کار تجاری خود را آغاز کنید.

می توان گفت پیش از ثبت شرکت شما عملا شرکتی ندارید،
چرا که با توجه به قوانین شرکت ها تا هنگامی که شرکت به صورت قانونی ثبت نشود،
از نظر قانونی شرکتی وجود ندارد.
برای اینکه بتوانید در مناقصات و مزایده های دولتی و هم چنین شرکتهای بزرگ خصوصی شرکت کنید،
حداقل باید یک شرکت ثبت شده داشته باشید.
ثبت شرکت به کار شما چارچوب بخشیده و کلیه فعالیت های شرکت را قانونی می سازد.

لازم به یادآوری است برای اینکه شرکتتان را به ثبت برسانید باید به اداره ی ثبت شرکت ها مراجعه کنید،
جهت بررسی و انجام امور و فعالیت های حقوقی شرکتتان نیازمند یک مشاور ثبتی و حقوقی خواهید بود که در این مسیر همراهتان باشد.

 







مزایای ثبت شرکت عبارتند از :


















از دیگر مزایای ثبت شرکت

طراحی سایت در کرج

۱٫ حقوق و مسئولیت محدود: با ثبت شرکت، صاحبان شرکت از شخصیت حقوقی مستقلی برخوردار می‌شوند و مسئولیت‌های آنها به حد میزان سرمایه گذاری آنها محدود می‌شود. این به معنای حمایت از دارندگان سهام و برخورداری از امتیازات حقوقی است.

۲٫ اعتبار: شرکتهای ثبتی بیشتر اعتبار و قدرت اجتماعی را نسبت به شرکتهای غیرثبتی دارند. این شرکتها معمولاً بیشتر مورد اعتماد مشتریان، ارائه‌دهندگان وام و همکاران تجاری قرار می‌گیرند.

۳٫ استمراریت: شرکتهای ثبتی می‌توانند برخلاف شرکتهای غیرثبتی در صورت وقوع تغییرات در صاحبان و مدیران، همچنان تابع قوانین و مقررات کشور وجود داشته و به فعالیت خود ادامه دهند. این استمراریت نظم و پایداری را در عملکرد شرکت تضمین می‌کند.

۴٫ حفاظت از نام تجاری: با ثبت شرکت، نام تجاری و علائم تجاری مرتبط به صورت رسمی متعلق به شرکت می‌شود و حقوق مالکیت بر روی آن تضمین می‌شود. این موضوع می‌تواند از سو استفاده غیرمجاز از نام تجاری و برندهای ثبت شده محافظت کند.

۵٫ امکان جذب سرمایه: شرکتهای ثبتی قادر به جذب سرمایه از منابع مختلف مانند سرمایه‌گذاران، بانک‌ها و نهادهای دیگر هستند. این امکان باعث گسترش فعالیت‌ها و افزایش سرمایه و سهم در بازار می‌شود.

۶٫ امکان سهام‌داری و انتقال سهام: ثبت شرکت به صورت رسمی سهام‌داری را ممکن می‌کند و انتقال سهام نیز با حفظ شرایط قانونی و برابری رخ می‌دهد. این امر سهامداران را در خرید و فروش سهام تسهیل می‌کند.

چند نوع شرکت برای ثبت داریم؟

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی عام

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت تضامنی

شرکت نسبی

شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت تعاونی

ثبت شرکت سهامی عام :

در اصطلاح شرکت سهامی عام به شرکتی گفته می شود که مقداری از سرمایه اش از راه  فروش اوراق و سهام شرکت در بازار بورس به افراد عام بشکل اوراق قرضه تامین شود به زبان ساده تر موسسین شرکت برای افزایش سرمایه ی شرکت تصمیم به دعوت مردم برای سرمایه گذاری در شرکت می‌گیرند. سهام شرکت های سهامی عام در سازمان بورس مبادله خواهد شد

در ابتدا موسسین شرکت باید به ۲۰%  سرمایه شرکت تعهد بدهند سپس ۳۵% درصد از مبلغ متعهد شده را در یک بانک درحساب شرکت در حال تاسیس واریز نمایند (طبق ماده ۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت) بعد اظهارنامه ای همراه با طرح اساسنامه ی شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام شرکت، را به مراجع ثبت شرکتها ارائه دهند.

شرکت سهامی عام حتما باید برای فروش سهامش اعلامیه پذیره نویسی چاپ نمایند تا همه ی مردم برای خرید سهام شرکت اطلاع پیدا کنند.

همه ی افرادی که دارای اهلیت قانونی میباشند می توانند در پذیره نویسی شرکت به عمل آورند.تعداد شرکا و موسسین برای ثبت شرکت سهامی عام بیشتر از مابقی شرکت های سهامی است بطوریکه باید تعداد شرکا حداقل ۵ نفر باشد و تعداد افراد هیات مدیره یا مدیران هم به همین صورت است و این مورد باعث جمع شدن سرمایه های اندک و تبدیل آنها به سرمایه های بزرگ میشود که سرمایه های جمع شده را میتوان در راستای فعالیتهای  اقتصادی استفاده نمود.

(براساس ماده ی ۱۱۹ لایحه ی اصلاحی قانون تجارت) هیئت مدیر شرکت سهامی عام باید ابتدای کار از بین اعضای هیئت مدیره وشرکای شرکت یک شخص را بعنوان رئیس و یک شخص دیگر را نیز بعنوان نائب رئیس انتخاب کند(این اشخاص انتخابی باید حتما حقیقی باشند).

بقیه ی اعضای هیئت مدیره عضو عادی به حساب می آیند و در رای گیری  دارای موقعیتی برابرهستند. تشکیل مجمع عمومی موسس در شرکت های سهامی عام لازم و ضروری می باشد.

میزان سرمایه ی اولیه برای ثبت شرکت سهامی عام   ۵۰۰,۰۰۰ تومان میباشد ولی یک نکته وجود دارد که اگر سرمایه شرکت بنا به دلایلی از حداقل سرمایه کمتر شود سهامداران تا ظرف مدت ۱ سال مهلت دارند تا سرمایه شرکت را زیاد کنند یا در نهایت نوع شرکت را تغییر دهند.

ثبت شرکت سهامی خاص :

انجام امور مهم تجاری هدف از تشکیل این نوع شرکت ها می باشد.
جهت ثبت شرکت های سهامی خاص باید موسسین شرکت تمام سرمایه شرکت را تامین کنند
لازم به این است که بگوییم مدیر شرکت سهامی خاص باید حتما از سرمایه گذاران شرکت باشد.

دراین نوع شرکت ها دارای مجمع عمومی موسس نمی باشد.
بدیهی است که تعداد شرکا در شرکت های سهامی خاص به نسبت شرکای شرکت های سهامی عام کمتر می باشد.

فرق دیگر این شرکت ها با شرکت سهامی عام در اعلامیه ی پذیره نویسی است که شرکت سهامی خاص فاقد آن می باشد و در همان ابتدای کار باید ۳۵% از کله سرمایه ی شرکت در حسابی سپرده به نام شرکت قرار بگیرد.

حداقل اعضا در شرکت سهامی خاص بر اساس لایحه ی اصلاحیه  قانون تجارت (ماده ۳) ۳ نفر می باشد (تعداد سرمایه گذاران شرکت نباید کمتر از ۳ نفر باشد.)

(تعداد سرمایه گذاران شرکت نباید کمتر از ۳ نفر باشد.) لازم به این است که گفته شود شرکتتان را میتوانید با دو نفر هم به ثبت برسانید در صورتی که یک نفر نائب ریس شود و فرد دیگر مدیر عامل و رئیس.

مدیر عامل نباید در شرکت دیگری سمت مدیر عاملی داشته باشد.اعضای هیئت مدیره در شرکت سهامی خاص نمیتوانند از کارکنان دولت نیز باشند.در این شرکت دو نفر بعنوان بازرس انتخاب میشوند که یکی بازرس اصلی و دیگری بازرس علی البدل می باشد و شرکت دارای یک مجمع هیئت ریسه میباشد که از ۴نفر تشکیل شده است.

میزان سرمایه ی اولیه شرکت سهامی خاص باید ۱۰۰,۰۰۰ تومان باشد.در این نوع شرکتها هر فرد به اندازه ی سرمایه اش در شرکت مسئولیت دارد.

سهام شرکت در بازار بورس قابل خرید و فروش نمیباشد(ماده ۲۱ لایحه اصلاحیه قانون تجارت).

از مهمترین ارکان شرکت های سهامی میتوان اساسنامه را نام برد که تمام شرکت های سهامی (شرکتهای سهامی عام و  شرکتهای سهامی خاص و همچنین شرکتها ی با مسئولیت محدود) باید دارای آن باشند در غیر اینصورت شرکتشان ثبت نخواهد شد ( در بقیه ی شرکت ها به طور معمول و رایج شرکتنامه جایگزین اساسنامه است).

ثبت شرکت تضامنی :

یکی کامل ترین شرکت ها شرکت تضامنی است که که افراد میتوانند ثبت کنند.طبق ماده ۱۱۶ قانون تجارت ، شرکت تضامنی شرکتی می باشد که بین دو یا چند نفربا مسئولیت تضامنی تحت نام مشخصی برای امور و فعالیت ها ی تجارتی ، تشکیل داده می شود.

براساس ماده ۱۱۶  قانون تجارت در صورتی که سرمایه ی شرکت برای پرداخت تمامیه ی قروض شرکت کافی نباشد، هر کدام از شرکا مسئول هستند همه ی قروض را پرداخت نمایند

. اصالت شرکت بر اساس و پایه ی اعتبار شرکا شرکت است ، نه بر پایه میزان سرمایگذاریشان در شرکت.شرکا در شرکت تضامنی وظیفه دارند برای انحلال مدارک تعیین شده را به اداره ی ثبت شرکت ها تحویل دهند و به ثبت برسانند بعد انحلال شرکت را توسط اداره ثبت محل به هزینه خود شرکت در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار محل اصلی شرکت منتشر کنند.

نام گذاری و سرمایه گذاری

در شرکتهای تضامنی از جهت آنکه شرکاء در قبال اشخاص ثالث دارای مسئولیت ویژه ای هستند بنابراین در اسم شرکت های تضامنی باید حتما کلمه تضامنی آورده شود . همچنین حداقل نام یکی از شرکاء به همراه اسم شرکت آورده شود.

طبق ماده ی ۱۱۷ درصورتی که اسم منتخب شامل اسم تمام  شرکاء نباشد باید حتما در انتهای عبارت ( و شرکاء ) یا عبارت ( و برادران ) آورده شود.

قانون گذار برای سرمایه ی شرکت تضامنی حداقلی مشخص نکرده است.

بنابراین میزان سرمایه اولیه ی شرکت برای ثبت هر مقداری که شرکا بخواهند می باشد و میزان سرمایه ی اولیه به طور کامل به تصمیم شرکا واگذار شده(برخلاف شرکت ها ی سهامی که حداقل سرمایه در آنها مهم است.

ثبت شرکت تعاونی:

ثبت اینگونه شرکت ها منوط به کسب مجوز از وزارت تعاون می باشد.
شرکت های تعاونی با توجه به قانون تجارت جزء شرکتهای تجاری نمی باشند، اما هدف آن بهتر شدن وضع مادی اعضا می باشد. این گونه از شرکت ها را می توان جای شرکت سهامی خاص با توافق اعضا تشکیل داد.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت تعاونی ۱۰۰۰۰۰ تومان می باشد.
هدف اصلی شرکت تعاونی را میتوان فراهم کردن شرایط برای کسانی که توانایی انجام کار داشته اما توان خرید وسایل را ندارند دانست.
این شرکت ها در حقیقت هدف جلوگیری از در دست داشتن اموال توسط افرادی خاص، جلوگیری ازگرانی یا جمع آوری اموال و هم چنین شکل دهی همکاری و کمک به مردم و فراهم کردن امکانات و شرایط برای ایجاد اشتغال می باشد.

برای ثبت این نوع شرکت بایستی حتما موافقت نامه از از وزارت خانه تعاون دریافت نمایید.
مسئولیت هر فرد در اینگونه شرکت به میزان سهام او بستگی دارد که میزان هر سهم در اساسنامه شرکت مشخص گردیده است. حداقل اعضای شرکت تعاونی هفت نفر می باشند که ۳ نفر از آنها به عنوان هیئت موسس در نظر گرفته می شوند و بایستی مشکل قانونی نداشته باشند.

نحوه سرمایه گذاری

یا کل سرمایه توسط اعضا فراهم شده و یا بخشی از سرمایه توسط اعضا و بخش دیگر توسط نهادهای دولتی و عمومی فراهم می شود.

داشتن گواهی عدم سوء پیشینه برای اعضا و موسسین، داشتن معافی دائم یا پایان خدمت، داشتن اساسنامه ای که به امضا و تصویب رسیده باشد، داشتن مجوز تاسیس شرکت از وزارت تعاون، از جمله مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت تعاونی میباشد.
برای مشاهده لیست کامل مدارک مورد نیاز ثبت شرکت تعاونی اینجا را کلیک کنید.

ثبت شرکت نسبی:

شرکت نسبی یا “شرکت همکاری نسبی” یا “شرکت نسبتی” یک نوع سازمانی است که توسط دو یا چند شرکت برای همکاری در یک پروژه خاص تشکیل می‌شود. در این نوع از شرکت‌ها، هر شرکت حقوق و وظایف خود را دارد و به شکل مشترک در پروژه فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها عموماً برای اجرای یک پروژه بزرگ و پیچیده تشکیل می‌شوند که نیاز به تخصص‌ها و منابع مختلفی داشته باشد.

در یک شرکت نسبی، هر شرکت عضو (شریک) حقوق و وظایف خود را دارد و بر اساس قوانینی که در قرارداد شرکت تعیین شده است عمل می‌کند. شرکت‌های نسبی معمولاً برای مشارکت در پروژه‌های عظیم مانند پروژه‌های ساختمانی، تولیدی یا تحقیقاتی تشکیل می‌شوند.

مزیت‌های اصلی شرکت‌های نسبی شامل به اشتراک گذاری هزینه‌ها، منابع و تجربیات بین شرکت‌ها و حفظ استقلال هر شرکت عضو می‌شود. همچنین، این شرکت‌ها می‌توانند از مزیت‌های نسبوت و تخصص ویژه شرکت‌هایی که در زمینه‌های خاصی تخصص دارند بهره‌برداری کنند.

به عنوان مثال، در پروژه احداث یک برج، شرکت طراحی معماری، شرکت ساختمانی و شرکت سازه فلزی می‌توانند به عنوان شرکت‌های عضو در یک شرکت نسبی همکاری کنند تا به صورت مشترک پروژه را انجام دهند. به این ترتیب، هر شرکت مسئولیت بخش خاصی از پروژه را برعهده می‌گیرد و با همکاری و ترکیب تخصص‌ها، پروژه به بهترین شکل ممکن تکمیل می‌شود.







کدام نوع از شرکت ها بیشتر به ثبت میرسند؟

شرکت های سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود امروزه از لحاظ محبوبیت و مرسومیت و تداول در ثبت از میان بقیه ی شرکت های تجاری، جایگاه بهتر و بالاتری دارند و اگر بخواهیم دقیق تر نگاه کنیم باید بگوییم که بین این دو نوع شرکت نیز شرکت سهامی خاص محبوبیت و اعتبار بیشتری را توانسته کسب کند شایات ذکر است که مراحل ثبتش نیز به نسبت شرکت با مسئولیت محدود کمی پیچیده تر خواهد بود.با همه ی این موارد باید گفت که این هیئت مدیره ی شرکت هستند که نوع شرکتشان را برمیگزینند در ادامه ی مطلب با راه های ثبت شرکت بیشتر آشنا خواهید شد.



مراحل ثبت شرکت

انتخاب موضوع برای شرکت:

هر شرکتی که تشکیل می شود، بی شک دارای هدف یا اهدافی است که کل مجموعه می کوشند تا با بکارگیری تلاش خود شرکت را در رسیدن به آن هدف همراهی کنند، انتخاب موضوع برای شرکت کار دشوار نمی باشد، چرا که اگر شما به فکر ثبت شرکت افتاده اید، بی شک پیش از ثبت هم بر روی موضوع کار کرده اید، کار کردن روی بعضی موضوعات خاص نیاز به اخذ مجوز از ارگان های ذیربط دارد، بررسی کنید که آیا زمینه فعالبت شما، آیا نیازی به اخذ مجوز دارد یا خیر، در صورت نیاز تما به آن اخذ آن اقدام کنید.


انتخاب نوع شرکت:

سپس باید نوع شرکت را اعلام کنید برای مثال ( شرکت سهامی خاص ، شرکت مسئولیت محدود یا … )

باید براساس هدف شرکت و اعضا نوع شرکت را برگزینید تا دچار مشکل نشوید..همانطور که گفته شد هفت نوع شرکت برای ثبت وجود دارد که برای اطلاع دقیق از ضوابط ه کدام نیازمند کسب اطلاعاتی از مشاورین حقوقی خواهید داشت موسسهی حقوقی تکسفیر در این راه همراه شما خواهد بود.


تعیین مدت فعالیت شرکت

یکی دیگر از مراحل ثبت شرکت معین کردن زمان فعالیت شرکت می باشد، این فاکتور در انتخاب نوع شرکت نیز تاثیرگذار می باشد، مدت زمان فعالیت شرکت می تواند توسط خودتان تعیین شود ، البته که می توانید مدت زمان فعالیت را نامحدود تعیین کنید، در این صورت مدت زمان فعالیت شرکتتان محدودیت زمانی نخواهد داشت. ولی اگر برای مدت فعالیت شرکت زمان گذاری کنید با رسیدن به موعد مقرر شرکت قانونا منحل می شود، مگر اینکه پیش از پایان یافتن موعد اقدام به تمدید مدت فعالیت شرکت کنید

 

تعیین میزان سرمایه اولیه ی شرکت

میزان سرمایه شرک در حقیقت میرزان دارایی های شرکن می باشد، بدیهی است که مانند اشخاص حقیقی، برای اشخاص حقوقی و شرکت ها نیز، داشتن سرمایه ی بیشتر برابر است با داشتن اعتبار بیشتر، این اعتبار بیشتر باعث می شود تا در مناقصات و مزایدات بیشتری امکان حضور برای شرکت فراهم شود.
حداقل سرمایه برای ثبت شرکت های مختلف یکسان نمی باشد و با توجه به نوع شرکت این عدد متفاوت است، برای سرمایه گذاری در شرکت سقفی وجود ندارد.


انتخاب مرکز اصلی شرکت

باید آدرس و شماره ی تلفن مرکز اصلی شرکت که در آن فعالیت های شرکت انجام میشود را دقیقا مشخص کنید.مجمع عمومی باید در این مکان تشکیل شود و همچنین در این مکان بازرسان و مدیران شرکت فعالیت کنند و حضور داشته باشند.

 

تهیه مدارک مورد نیاز و ارائه آن

در این گام باید مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت را تهیه و ارائه دهید تا بازرسان و کارشناسان آنها را مورد بررسی قرار دهند .این گام از مراحل مهمی است که باید پشت سر بگذارید و با توجه به نوع شرکتتان مدارک لازم را ارائه کنید.


تکسفیر همراه همیشگی شماست ! امور ثبتی خود را به ما بسپارید

موسسه ثبتی تکسفیر


مراحل ثبت شرکت توسط سامانه ی ثبت شرکت ها:

برای ثبت شرکت لازم است که مراحلی را پشت سر بگذارید موسسه ثبتی و حقوقی تکسفیر در این مسیر همراه شماست تا با هزینه ی کم و در کمترین زمان به هدفتان برسید.برای آنکه به شرکتتان اعتبار ببخشید باید نسبت به ثبت آن اقدام کنید . بدیهی است که بعد از ثبت شرکتتان امور و فعالیت هایتان نظم خاصی به خود میگیرند و با تنظیم اساسنامه و شرکتنامه میزان سرمایه ی اعضا و حدود وظایف هرکدام مشخص می شود و از مواجهه ی شرکت با مشکلات حقوقی تا حدودی جلوگیری میشود.

  • اولین گام پیدا کردن شریک مناسب است.بهتر است برای این کار شخصی را برگزینید که به او اعتماد دارید زیرا میزان مسئولیت و حق رای شرکا در بعضی از شرکت ها بسته به میزان سهامشان است پس باید فرد منتخب با شما هم عقیده باشد.
  • در گام دوم باید وارد سامانه اداره کل شرکت ها همچنین موسسات غیر تجاری شوید سپس اطلاعات خود را در کادر مربوطه ثبت کنید.
  • گام سوم مربوط به نام شرکت است که اهمیت زیادی نیز دارد .ابتدا وارد مرحله نام درخواستی شوید سپس نام منتخبتان را بدون ذکر کلمه ی شرکت وارد سامانه کنید(۵ اسم را از قبل انتخاب کنید که در صورتی که اسم اول تایید نشد بقیه اسم ها مورد بررسی قرار بگیرند.) سپس باید مدت شرکت که میتواند محدود یا نا محدود باشد را به همراه موضوع شرکت وارد کنید.
  • گام چهارم وارد بخش اطلاعات مرکز اصلی شوید و سپس آدرس دقیق محل اقامت شرکت را درج کنید (اگر برای راه اندازی شرکت خود محل مشخص و دقیقی را نخریدید یا اجاره نکرده اید می توانید آدرس محل  زندگی و اقامت یکی از شرکاء شرکت یا خودتان را وارد سامانه کنید تا مدارک از سازمان ثبت مستقیما به آدرس درج شده ارسال گردد.) سپس وارد بخش سرمایه شخص حقوقی شوید بعد در آنجا حداقل سرمایه ی شرکت را براساس نوع شرکت درج کنید.
  • در پنجمین گام  وارد قسمت اشخاص شوید و اسم و کد ملی کلیه ی شرکاء را وارد کنید . در قسمت مربوط به سمت اشخاص باید سمت همه ی اعضا را اعم از اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل  و… همراه با تاریخ آغاز به کارشان را وارد کنید.
موسسه تکسفیر ارائه دهنده کلیه خدمات ثبت شرکت با بهترین کیفیت
  • گام ششم باید میزان سرمایه ی هر کدام از شرکا را مشخص کنید و سپس اطلاعات مربوط به نماینده ی شرکت به همراه حدود اختیاراتش را ثبت کنید.
  • گام هفتم ثبت کردن شعبه است که به این معناست که اگر شرکت شعبه داشته باشد باید اطلاعات آن شعبه را ثبت کنید در غیر اینصورت از این گام میگذریم و نکته ی قابل ذکر این است که نام شعبه نباید شبیه به شرکت اصلی باشد و در نام آن کلمه ی شعبه آورده شود.
  • گام هشتم وارد قسمت انتخاب ماه و روز و سال مالی شوید سپس تاریخ را ثبت کنید و از بین اسم های روزنامه ها روزنامه ای را انتخاب کنید که نام شرکت شما باید در آن چاپ شود .
  • در گام نهم صورت‌ جلسه مؤسسین شرکت و هیئت مدیره را انتخاب کنید و آن را تایپ و تکمیل کنید سپس متن اظهارنامه و‌ تقاضانامه را ثبت کنید.بعد روی دکمه دریافت متن اساسنامه کلیک کنید و اطمینان حاصل کنید که اطلاعات وارد شده صحت دارند .
    متن شرکتنامه نیز همین شکل قابل اصلاح می باشد.
  • گام آخر تکمیل مدارک شما خواهد بود که در ادامه به آن می پردازیم.

ثبت شرکت در مناطق آزاد

تاسیس شرکت در مناطق آزاد مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارد.
مناطق آزاد ایران شامل مناطق ماکو، اروند، چابهار، ارس، قشم، کیش و انزلی می باشد.
یکی از بزرگترین نقاط قوت شرکت ها در مناطق آزاد معافیت مالیاتی می باشد.

طبق قانون اگر شرکت ها در مناطق آزاد طبق قانون موارد قانونی مالیاتی خود را رعایت کندد تا ۲۰ سال می توانند از معافیت مالیاتی بهره مند شوند.
پس اگر در مناطق آزاد شرکت ثبت کردید توجه زیادی به فعال بودن جواز، کد اقتصادی ،
پلمپ دفاتر و خیلی مهم تر از همه اظهارنامه مالیاتی داشته باشید.

در ضمن باید علاوه بر اینکه شرکت شما در مناطق آزاد به ثبت می رسد باید فعالیت های کاری و تجاری شما هم در منطقه آزاد باش
اگر این مورد نیز رعایت نشود شما مشمول مالیات خواهید شد.

مناطق آزاد بدلیل اهمیت و آزادی وارد کردن دستگاه های تجاری بهترین نقاط برای سرمایه گذاری می باشند.
زیرا از این طریق می توان بسیاری از هزینه های راه اندازی دستگاه و جابجایی دستگاه را داخل کشور و گمرکی را حذف نمود.
و با فراغ بال بستری به دنبال توسعه و گسترس فعالیت های اقتصادی خود باشیم.

باید ابتدا در هر یک از مناطق آزاد مهم ترین استعداد آن را دریافت و بدنبال درآمدزایی از آن طریق بود.
زیرا مهمترین اهداف شرکت ها دستیابی به سودآوری منابع مالی از طریق این شرکت ها و مبادلات آنها می باشد.

مناطق آزاد باعث ذخیره ارز و جلوگیری از خروج آن از کشور شده و در مقابل باعث ارز آوری فراوان می شود.
در نتیجه در اقتصاد کشور نقش کلیدی را ایفا می کنند.
و بسیاری از تجار خارجی نیز برای راه کسب و کار در ایران ابتدا در مناطق آزاد سرمایه گذاری می کنند.



مدارک ثبت شرکت




مرحله ی تحصیل اجازه پذیره نویسی و تشکیل

  • ۲ نسخه طرح اعلامیه پذیره نویسی که باید به دست همه ی موسسین امضا شده باشد
  • ارائه ی ۲ نسخه اظهارنامه
  • ارائه ی ۲ نسخه از اساسنامه
  • کپی برابر با اصل کارت ملی موسسین شرکت و شناسنامه ی آنها
  • دریافت گواهی از بانک که نشان دهنده ی پرداخت ۳۵% از ۲۰% سرمایه شرکت باشد.
  • در زمینه هایی که ثبت نیازمند مجوز است اخذ مجوز فعالیت و ارائه ی آن
  • ارائه دادن اصل مجوز اولیه که از سازمان اوراق بهادار و بورس اخذ شده.
  • تکمیل فرم انتخاب اسم شرکت با توجه به اولویت پیشنهادها و ارائه ی فیش واریزی مربوطه

مرحله ایجاد و ثبت شرکت های عام سهامی

  • دو نسخه از اساسنامه که مجمع عمومی موسس آنرا تصویب کرده باشد.
  • دو نسخه از صورتجلسات مجمع عمومی موسسین متضمن تصویب اساسنامه تعیین ، انتخاب بازرسان و روزنامه های کثیرالانتشار،اعضاء هیئت مدیره
  • ارائه ی دو نسخه از صورتجلسه هیئت مدیره
  • اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل ۳۵% سرمایه شرکت(اگر قسمتی از سرمایه موسسین شرکت بطور غیر نقدی باشد)
  • ارائه ی اصل مجوز سازمان اوراق بهادار یا همان مجوز ثانویه


  • ۲ نسخه از اظهارنامه ی کامل شده
  • ۲ نسخه از اساسنامه ی کامل شده
  • باید فرم تعیین اسم شرکت طبق اولویت اسم های پیشنهادی کامل شود همچنین فیش واریزی
  • گواهی بانک مبنی بر پرداخت شدن سرمایه تعهدی( حداقل ۳۵% از سرمایه کل شرکت) به همراه فیش واریزی
  • در مواردی که ثبت موضوع شرکت نیاز مند مجوز است از مراجع دریافت مجوز فعالیعت شرکت گرفته شود (همه ی شرکت ها برای ثبت نیاز به موضونامه ای دارند که برخی ازآنها نیاز به مجوز دارند)
  • کپی برابر با اصل مدارک احراز هویت سهامداران، بازرسان و مدیران
  • مراجعه به پلیس+۱۰ و سپس دریافت کردن گواهی عدم سوءپیشینه برای اعضاء هیأت مدیره، بازرسان و مدیرعامل
  • ۲ نسخه از صورتجلسه ی مجمع عمومی موسسین
  • ۲ نسخه کامل شده از صورتجلسه ی هیئت مدیره
  • در صورتی که ثبت شرکت بوسیله ی وکیل انجام گیرد باید اصل وکالتنامه ی وکیل دادگستری آورده شود .


  • کپی برابر اصل از کارت ملی تمام سهامداران شرکت با مسئولیت محدود
  • کپی برابر اصل از شناسنامه ی مدیرها و شرکاء
  • تکمیل کردن تقاضانامه همراه با امضای همه ی سهامداران جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ۲ برگه
  • تکمیل کردن شرکت نامه به همراه امضای همه سهامداران در ۲ برگه
  • ۲ جلد اساسنامه و امضای آن توسط همه ی سهامداران
  • ۲ نسخه صورت جلسات مجمع عمومی هیئت مدیره و همچنین موسسین شرکت با مسئولیت حدود همراه با امضای تمام بازرسین و سهامداران شرکت
  • در صورت نیاز بودن اخذ مجوز و سپس ارائه ی آن


  • صورت جلسه از تشکیل اولین مجمع عمومی موسس و مجمع عمومی موسس و اعضای هیئت مدیره وبازرسان شرکت
  • اساسنامه ای که در مجمع عمومی به تصویب رسیده
  • درخواست ثبت شرکت بصورت کتبی
  • ارائه ی مجوزهای وزرات تعاون و طرح های پیشنهادی
  • رسید میزان سرمایه پرداختی برای ثبت شرکت
  • مدارکی که مربوط است به دعوت افراد واجد شرایط برای عضو شدن


  • دو نسخه تکمیل شده از شرکتنامه
  • دو نسخه تکمیل شده از تقاضانامه
  • دو نسخه تکمیل شده از اساسنامه
  • فرم تعیین نام شرکت را باید به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی تکمیل کنید  و همچنین ارائه ی فیش واریزی
  • در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد باید از مراجع مربوطه مجوز فعالیت دریافت شود.
  • کپی برابر با اصل از مدارک احراز هویت همه ی شرکاء شرکت، مدیران و هیئت نظار(درمواقعی که تعداد شریک ها بیشتر از ۱۲ نفر باشند)
  • اصل گواهی عدم سوءپیشینه همراه اعضاء هیئت مدیره و مدیرعامل
  • دو نسخه از صورتجلسات مجمع عمومی موسسین
  • دو نسخه از صورتجلسه هیئت مدیره
  • در صورتی که وکیل شرکت را به ثبت رسانده باشد باید اصل وکالتنامه وکیل دادگستری تسلیم شود.




ثبت تغییرات شرکت

  • کپی برابر با اصل از مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه ) همه ی شرکایی که جدید وارد شرکت شده اند
  • اشخاصی که از شرکت جدا میشوند موظفند مدارک شناسایی شان را ارائه کنند و برای امضا به اداره ی ثبت مراجعه کنند.
  • لیستی کامل از تمامی شرکا ی شرکت و میزان سرمایه آنها در شرکت
  • باید  از روزنامه ای که آخرین تغییرات شرکت و اعضای هیئت مدیره در آن چاپ شده کپی تهیه و ارائه کنند.
  • برای انحلال شرکت باید همه ی شرکا و مدیران شرکت حاضر شوند.

  • هنگامی که اساسنامه شرکت را تغییر دهند.
  • زمانی که مدت شرکت را از مقداری که قبلا تعیین شده بیشتر تمدید کنید.
  • هنکام انحلال شرکت (حتی اگر این انحلال به سبب اتمام انقضای مدت شرکت باشد.)
  • هنگامی که اسم شرکت را تغییر دهید.
  • زمان ورود عضو جدید به شرکت یا خروج اعضا و همچنین تغییر دادن سرمایه ی شرکت
  • هنگام تغییر مدیران یا مدیر شرکت

  • باید صورتجلسه ای تنظیم شود و  همه ی سهامداران و شرکاء آنرا به امضای در بیاورند.
  • به سامانه ی ثبت شرکت ها http://irsherkat.ssaa.ir وارد شوید.
  • مدارک و اطلاعات لازم در سامانه ثبت شرکتها ثبت کنید.
  • مدارک لازم را به اداره ثبت شرکت ها پست کنید.
  • به اداره ی ثبت شرکت ها مراجعه کنید و هزینه ی چاپ آگهی تغییرات شرکت در روزنامه را پرداخت کنید.
  • سپس مبلغ روزنامه ی رسمی را نیز پرداخت کنید.
  • آگهی تغییرات را صادر کنید.





انحلال شرکت

اگر شرکتتان به هر دلیلی دیگر فعالیتی انجام نمی دهد، (دلایلی نظیر اختلاف میان شرکا یا ورشکستگی متداولترین دلایل می باشد) بایستی نسبت به منحل کردن شرکت اقادام نمایید تا ضرری یه شما وارد نشود، ضررهایی مانند پرداخت مالیات و یا اظهارنامه عدم کارکرد که باید هر سه ماه آن را تنظیم و ارائه کنید.

اولین اقدام برای احلال شرکت برگزاری جلسه ای با این مضمون میان شرکا می باشد. دقت کنید که در این جلسه تمامی شرکای رسمی باید حضور داشته باشند چرا که بایستی پای صورتجلسه انحلال شرکت امضای تمامی شرکا وجود داشته باشد.
پس از ۵ روز از زمان این جلسه بایستی با در دست داشتن مدارک لازم به اداره ثبت مراجعه کنید و درخواست خود را ارائه دهید.
عملا پس از انتشار آگهی در روزنامه با مضمون انحلال شرکت، شرکت شما دیگر وجود ندارد و منحل شده است.

توجه داشته باشید که هنگام انحلال شرکت، شخصی را باید با عنوان “مدیرتسویه” معرفی کنید،
این شخص به مدت ۱۰ سال پس از انحلال کلیه وظایف پیرامون تسویه بدهی ها وطلب ها را قانونا بر عهده دارد





مراحل انحلال شرکت را نام ببرید؟


ابتدا با مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شود و کلیه ی شرکا ی شرکت در آن حاضر شوند و سپس صورتجلسه ی انحلال توسط همه ی آنها امضا شود و مهر شرکت زیر صورتجلسه باشد.

در گام بعد باید وارد سامانه ی ثبت شوند و در آنجا ثبتنام کنند و از اطلاعات پرونده پرینت بگیرند و به همراه رسید پذیرش به اداره ی ثبت ارسال کنندو سپس برای آگهی انحلال در روزنامه اقدام کنند.

برای اینکار باید یک نسخه از پیش نویس آگهی انحلال را مدیر تسویه با خود به اداره ی ثبت ببرد و اصل آگهی را تحویل بگیرد در این صورت است که روزنامه رسمی جنبه ی حقوقی به خود میگیرد.



مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت

مدارک برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود

  • صورت جلسه ی انحلال شرکت که توسط همه ی اعضا و مدیر تصفیه امضای  شده باشد.
  • در صورتی که مدیر تصفیه از شرکا نباشد باید  از مدارک شناسایی اش کپی تهیه شود.
  • اصل آخرین روزنامه ی رسمی
  • اصل دعوت نامه که از شرکای شرکت برای شرکت در مجمع فوق العاده دعوت به عمل آورد.

مدارک انحلال شرکت تضامنی

  • صورت جلسه ی انحلال شرکت که مدیر تصفیه و دیگر اعضا امضایش کردند.
  • اسناد لازم برای ثبت شرکت
  • شناسنامه ی تمامی شرکای شرکت

مدارک انحلال شرکت سهامی خاص

  • صورت جلسه ی انحلال شرکت که دارای امضای کلیه ی اعضا و مدیر تصفیه میباشد.
  • اگر جز شرکا مدیر تصفیه کپی از مدارک شناسایی لازم است.
  • اصل آخرین روزنامه رسمی که آگهی­ های مربوط به شرکت در آن چاپ شده اند.
  • اصل آگهی منتشر شده در روزنامه کثیرالانتشار که نشاندهنده ی دعوت از شرکای شرکت در مجمع فوق العاده است.



خرید و فروش شرکت

خرید شرکت ثبت شده یا به عبارت دیگر خرید شرکت آماده ی واگذاری ، برای اشخاصی که زمان و فرصت کافی را برای ثبت شرکت و رتبه بندی شرکتشان را ندارند، ‌اقدام بسیار مناسبی می باشد.برخی از افراد وقت اینکه مراحل اداری ثبت شرکت را ندارند و ترجیح میدهند با خرید شرکت  آماده کسب و کارشان را شروع کنند اینگونه افراد قبل از هر گونه اقدامی برای خرید و فروش شرکت یا خرید و فروش رتبه بندی باید اطلاعات کاملی را در این رابطه بدست آورند تا بدون اتلاف هزینه و وقت به نتیجه دلخواه در کسب و کار خود برسند.


 قبل از خرید شرکت باید به چه مواردی توجه داشته باشید؟

  • نوع شرکت (شرکت سهامی خاص ، شرکت با مسئولیت محدود و… )
  • رتبه و گرید شرکت
  • مدت زمان تاسیس شرکت
  • محل اصلی تشکیل شرکت
  • میزان بازدهی و کارکرد و سود شرکت
  • عدم داشتن بدهی مالیاتی
  • دارا بودن کد اقتصادی





سامانه ثبت شرکت

امروزه به منظور صرفه جویی در زمان و هم چنین کاغذ و کالاهای مصرفی،
بسیاری از مراحل و روند ثبت شرکت به صورت اینترنتی انجام می شود،
برای کار با سامانه ثبت شرکت ها بایستی تا حدودی به روند ثبت شرکت آشنایی داشته باشید تا در مراحل مختلف به مشکل بر نخورید،
سامانه https://www.ssaa.ir برای ثبت شرکت از طریق سامانه در نظر گرفته شده است.
برای آشنایی با سامانه با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.



ثبت تغییر نام شرکت

می دانیم که  ثبت شرکت و تنظیم قوانین مهم ترین اصوا و لازمه های تاسیس شرکت می باشد،
اما آیا لزومی دارد که این قوانین و نام شرکت همواره ثابت باشد یا امکان تغییر آن وجود دارد؟؟ جواب این سوال این است که هر تغییری که در شرکت صورت می گیرد بایستی به صورت کامل و جامع ثبت شود.

تجربه به ما می گوید که شرکا همیشه در صلح نیستند، در بسیاری از مواقع نیاز به تغییرات در جهت مثبت و موثری ایجاد می شود.
به همین دلیل شرکا و سهامداران می کوشند تا با ایجاد تغییر در اساسنامه و شرکت کسب و کار خود را گرم کرده و رونق ببخشند.

تغییرات شرکت می تواند در یک یا چندی از زمینه های زیر صورت پذیرد:
  • تغییر یا تصحیح نام
  • تغییر موضوع کار
  • الحاق به موضوع
  • عوض شدن آدرس
  • انتقال سهام
  • کاهش یا افزایش سرمایه
  • ورود و خروج شریک
  • تغییر اختیارات حق امضا
  • تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت
  • تعیین سمت های شرکت

اگر قصد اعمال تغییر در شرکت خود را دارید با موسسه حقوقی ثبتی تکسفیر تماس حاصل فرمایید تا در انجام این پروسه ی ثبتی شما را همراهی کند.







شرایط ثبت شرکت

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که برای ثبت شرکت چه شرایطی باید احراز شود،
ثبت شرکت نیاز به شرایط عجیبی ندارد و می توان گفت هر کسی می تواند شرکت به نام خود ثبت کند.
در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد.



مدرک تحصیلی برای ثبت شرکت

شاید اگر برای اولین بار بشنوید که ثبت شرکتها نیاز به هیچ گونه مدرک تحصیلی خاصی ندارد، تعجب کنید،
اما تا سال ۱۴۰۰ هیچ گونه قیدی از مدرک تحصیلی در شرایط ثبت شرکت وجود ندارد.
مگر در شرایطی خاص، مثلا:ثبت شرکت نیاز به مجوز خاصی از ارگانی داشته باشد،
که گرفتن آن مجوز مستلزم داشتن مدرک تحصیلی می باشد.
یا مثلا قصد ثبت شرکت مهندسی داشته باشید،
که در عنوان آن از واژه هایی مانند مهندسین و یا مهندسی استفاده شده باشد،
در این صورت باید مدرک دانشگاهی در رشته های مهندسی داشته باشید.



سرمایه شرکت

مبلغ تعیین شده به عنوان حداقل سرمایه برای شرکت ها با توجه به شرایط تورم و پایین آمدن ارزش پول،
به قدری اندک است که مطمئنا برای شما مشکلی پیش نخواهد آورد.
مثلا سرمایه اولیه حداقل برای شرکت مسئولیت محدو تنها ۱۰۰ هزار تومان می باشد،
یا مثلا برای شرکت سهامی خاص مبلغ ۵۰۰ هزار تومان می باشذ.

البته عموما برای شرکت ها مبلغی به مراتب بیشتر از حداقل به عنوان سرمایه در نظر گرفته می شود.
علاوه بر مبلغ سرمایه ی اولیه،
می توان در هر زمان سرمایه نیز به شرکت اضافه کرد.



کارت پایان خدمت

برای ثبت کردن شرکت نیازی به کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم نمی باشد،
در مبحث ثبت شرکت در قانون تداخلی با مدارک نظام وظیفه وجود ندارد.



گواهی عدم سوء پیشینه

به منظو ثبت شرکت لازم است که شرکا و موسسین سوء پیشینه ای نداشته باشند،
این امر از طریق گواهی سوء پیشینه که شما ارائه می دهید ثبت و از طریق استعلام آنلاین تایید خواهد شد.



استعلام شرکت

یکی از مهم ترین معیارهای اعتبار شرکت ها را می توان ثبت شدن آنها دانست.
خوسبختانه امروزه با توجه به اهمیت این موضوع، سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور راه اندازی شده است.
در این سامانه می توان کلیه شرکت های ثبت شده را مورد بازدید قرار داد،
به یاد داشته باشید که این سامانه تنها سامانه رسمی در این حوزه می باشد.
برای اینکه بتوانید اعتبار و رسمیت شرکت را در سامانه چک کنید،
باید یکی از موارد زیر را ارائه دهید:

  • نام شرکت
  • شناسه ملی شرکت
  • شماره ثبت شرکت

با داشتن هر یک از سه مورد بالا می توانید با رجوع به سایت https://ilenc.ssaa.ir جهت اطمینان از شرکت طرف قرارداد،
سوابقی از شرکت را بدست آورید.


چه شرکتی برای ثبت مناسب است؟

احتمالا اولین سوالی که هنگام ثبت شرکت مطرح می شود، این است که چه نوع شرکتی ثبت کنیم؟؟
پاسخ به این پرسش کاملا بستگی به این دارد که چه انتظاراتی از ثبت شرکت داشته باشید،
معیارها و پارامترهای بسیاری در تعیین بهترین نوع شرکت برای شما وجود دارد،
به طور کلی اغلب متقاضیان تمایل دارند که شرکت سهامی خاص و یا شرکت مسئولیت محدود ثبت کنند.

شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود در عین شباهت های نسبی که با هم دارند تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

  • شرکت سهامی خاص با حداقل ۳ نفر شریک تشکیل می شود و شرکت مسئولیت محدود با حداقل ۲ نفر
  • ۳۵ درصد سرمایه شرکت سهامی خاص باید در ودیعه بانک بماند، این در حالی است که در شرکت مسئولیت محدود،
    سرمایه ی اولیه صرفا در اساسنامه فقط ذکر می شود.
  • وجود بازرس و علی ابدل آن در شرکت سهامی خاص اجباری است و در شرکت مسئولیت محدود اختیاری
  • شرکت سهامی خاص مدیرانی از سهامداران دارد، ولی در شرکت مسئولیت محدود نیازی نیست حتمت مدیران جزء سرمایه گذاران باشند.

این تنها چند مورد از تفاوت های این دو نوع شرکت بود،
برای اطلاع از جزئیات شرکت های مختلف و شرایط مختلف ثبت شرکت با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید


هزینه ثبت شرکت

مرحله ی بعدی بعد از اینکه اطلاعات کافی و مورد نیازیتان را در رابطه با ثبت شرکت جمع آوری کردید و تصمیمتان را برای اینکه چه نوع شرکتی را به ثبت برسانید گرفتید هزینه ثبت شر کت میباشد.
شما باید از هزینه های ثبت شرکت مطلع باشید تا بتوانید مانند هر چیز دیگه ای راجبه هزینه هایش هم تصمیم بگیرید.

شایان ذکر است که معیار هایی دیگری هم در هزینه ثبت شر کت هم دخالت دارد مثلا اگر قصد دارید شرکت کوچک به ثبت برسانید هزینه روزنامه رسمی یک قیمت میباشد ولی اگر شرکت بزرگی را به ثبت برسانید هزینه ها بیشتر خواهد بود.

جدا از هزینه روزنامه رسمی هزینه های دیگر مانند وکیل آگهی های ثبتی واریزی های قانونی و … نسبت به نوع فعالیتتان تعداد اعضا و موضوع شرکت نیز تغییر خواهد کرد.


ثبت شرکت دانش بنیان

امروزه به دلیل حمایت ها، معافیت ها و تسهیاتی که به شرکت های دانش بنیان ارائه می شود، در خواست برای ثبت شرکتهای دانش بنیان افزایش یافته است.
شرکت های دانش بنیان همان طور که از نامش پیداست، بر پایه علوم و تحقیقات بنا شده و هدف اصلی آن فعالیت اقتصادی نمی باشد.

بسیاری از افراد تصور می کنند که برای دانش بنیان شدن باید از ابتدا شرکت را به صورت دانش بنیان ثبت کرد،
این در حالیست که این تصور کاملا اشتباه است،
شما می توانید شرکت ثبت شده ی خود را با احراز شرایط دانش بنیان بودن،
به شرکتی دانش بنیان تبدیل سازید.

برای داشتن یک شرکت دانش بنیان بایستی ابتدا شرکت را به طرق عادی شرکت خود را به ثبت برسانید،
سپس برای کسب عنوان دانش بنیان، شرکت های درخواست کننده باید خدمات یا کالای دانش بنیان خود را برای ارزیابی بر اساس آیین نامه تصویب شده کارگروه،
ارائه کنند.
در صورت تایید این شرکت ها می توانند برای مدتی محدود از مزایا و تسهیلات شرکت های دانش بنیان بهره مند شوند،
برای تمدید این مدت بایستی مجددا ارزیابی صورت پذیرد.
شرکت های نوپا می توانند نمونه آزمایشگاهی را جهت ارزیابی ارائه دهند.




تسهیلات شرکت های دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان نقش کلیدی و حساسی در از بین بردن وابستگی کشور به نفت دارند،
بنا بر این حمایت از این شرکت ها بسیار مورد حمایت دولت می باشد.
بر اساس صحبت های “صادقی” مشاور هیئت عامل صندوق شکوفایی و نوآوری نهاد ریاست جمهوری،
برای طراحی ایده در شرکت های دانش بنیان تسهیلات قرض الحسنه ای تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است،
علاوه بر موقعیت فوق، برای اجرای فاز تجاری محصول طراحی شده این تسهیلات می تواند تا ۵ میلیارد تومان نیز افزایش یابد.
وی هم چنین افزود به صورت پلکانی این ارقام بیش تر خواهد شد،
امروزه میزان بودجه ای که برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است، ۳ درصد از بودجه کشور می باشد،
این عدد برای سال دیگر ۵ درصد براورد شده است.



زمان ثبت یک شرکت ممکن است بسته به جوامع حقوقی و مقررات، متفاوت باشد. عواملی چون نوع شرکت، مکان، وضعیت حقوقی فرد یا اشخاص حقوقی شراکت دارد. معمولاً زمان ثبت یک شرکت میتواند ۱۰ الی ۲۰ روز طول بکشد.


ثبت شرکت هزینه‌های اولیه ثبت و سپس هزینه‌های سالیانه یا دوره‌ای برای حفظ وضعیت حقوقی شرکت شامل می‌شود. این هزینه‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

۱٫ هزینه‌های ثبت اولیه: شامل هزینه‌های ثبت شرکت و صدور مدارک ثبتی اولیه مانند گواهی ثبت، آگهی روزنامه، تأییدها و مدارک مربوطه می‌شود.
۲٫ مالیات: برخی کشورها ممکن است هزینه‌های مالیاتی خاصی برای ثبت شرکت را اعمال کنند.
۳٫ هزینه‌های وکالت: برای حفظ وضعیت حقوقی شرکت و انجام امور حقوقی و مالی ممکن است نیاز به خدمات وکلای حقوقی باشد.
۴٫ هزینه‌های مشاوره: در برخی موارد می‌تواند نیاز به مشاوره حرفه‌ای برای ثبت شرکت و انتخاب ساختار مناسب شرکت باشد.
۵٫ هزینه‌های سالیانه یا دوره‌ای: برای حفظ وضعیت حقوقی شرکت، برخی کشورها نیاز به پرداخت هزینه‌های سالیانه یا دوره‌ای دارند.


مالیات شرکت‌های ثبت شده ممکن است بسته به شرایط مالیاتی محلی و نوع فعالیت شرکت، متفاوت باشد. در حقیقت، مالیات شرکت‌ها بسته به درآمدها، انواع فعالیت‌ها، تعداد شرکا و سهامداران، و شرایط حقوقی ممکن است متغیر باشد.

اکثرا، نرخ مالیات برای شرکت‌ها و موسسات اقتصادی می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، درآمدهای شرکت‌ها اغلب به نرخ‌های متفاوت مالیاتی تحت عنوان “مالیات بر ارزش افزوده” و “مالیات بر درآمد” تحت نظر قرار می‌گیرد.