ثبت طرح صنعتی

  • ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنتعتی | موسسه ی ثبتی حقوقی تکسفیر

ثبت طرح صنعتی

طرح صنعتی چیست؟

طبق قانون ثبت اختراعات ،طرح های صنعتی و همچنین علائم تجاری شامل هر نوع ترکیب رنگ ها یا خطوط باهم دیگر و هرنوع شکل سه بعدی همراه با خطوط و رنگ ها و یا بدون آنها ،به طوری که شکل یا ترکیب محصولی از صنایع دستی یا یک فرآورده صنعتی را بتوانند متغییر کنند،طرح صنعتی نام دارند.در طرح صنعتی تنها دسترسی پیدا کردن به یک نتیجه ی فنی بدون تغییر در ظاهر شامل حمایت از این قانون نمی شود .

طرح صنعتی تا پنج سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ی ثبت آن اعتبار دارد.میتوان با پرداخت هزینه های مربوطه این مدت را برای دو دوره ی پنج ساله ی متوالی دیگر تمدید کرد.پس از اتمام هر دوره مهلت شش ماهه جهت پرداخت هزینه ی تمدید شروع می شود همچنین جریمه ای به عنوان جریمه ی تاخیر تاخیر تعیین خواهد شد.

 برای ثبت طرح صنعتی چه ویژگی هایی لازم است؟

میتوان گفت طرح صنعتی زمانی قابل ثبت خواهد بود که اصیل و یا جدید باشد.در صورتی میتوانیم بگوییم طرح صنعتی جدید که است بصورت انتشار محسوس  یا از طریق استفاده به هر نحو دیگر قبل از تاریخ ارائه ی اظهارنامه یا بر حسب موارد قبل از حق تقدم اظهارنامه جهت ثبت در هیچ جایی از جهان برای عموم مردم افشاء نشده باشد.
در صورتی طرح صنعتی را اصیل می نامیم که وابسته نباشد و به طور کاملا مستقل توسط شخص طراح پدید آمده باشد و تقلید و کپی از طرح هایی که موجود هستند نباشد،به طوریکه از نظر یک کاربر آگاه ، از طرح هایی که قبلاَ در اختیار عموم قرار گرفته است متفاوت باشد.

طرح صنعتی نباید قبلا در صنایع و فنون پیش‌­بینی شده باشدپس مستوان گفت اگر طرح صنعتی برای افراد شاغل که در صنعت خاصی مشغول بکار هستند شناخته شده باشد، قابلیت به ثبت رسیدن را نخواهد داشت .

ثبت طرح صنعتی

مدارک ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی

  • مدارک مثبت هویت طراح و متقاضی (کپی کارت ملی و شناسنامه و برابر با اصل شده برای افراد حقیقی و آخرین تغییرات و آگهی تاسیس برای اشخاص حقوقی)
  • اگر طرح صنعتی بصورت دو بعدی باشد،به عنوان نمونه باید ۵ نمونه از تصویر یا شکل گرافیکی یا ۵ نمونه از طرح ترسیم شده ارائه شود.
  • چنانچه طرح صنعتی سه بعدی باشد،به عنوان نمونه ۵ نمونه از تصویر گرافیکی یا شکل یا ۵ نمونه از طرح ترسیم شده ارائه شود.
  • درخواست کتبی اسکن شده و الحاق آن در پرونده الکترونیکی مبنی بر عدم ذکر نام طراح،درصورتی که طراح نخواهد اسم وی ذکر شود.
  • رسید نشاندهنده ی پرداخت کردن هزینه ی اظهارنامه و اگر اظهارنامه شامل دو یا چند طرح صنعتی باشد باید رسید مربوط به پرداخت هزینه های اضافی نیز ارائه شود.
  • مدارک حق تقدم که باید حتما همزمان با تسلیم اظهارنامه ارائه شود یا حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از آن تاریخ تسلیم شود.
  • در صورتی که تقاضا بوسیله ی نماینده ی قانونی به عمل آید ، باید مدارک نمایندگی ارائه شود.

مراحل ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی

  • گام ششم

    پرداخت کردن هزینه های ثبتی و قانونی

  • گام هفتم

    دریافت کردن شماره ی ثبت طرح صنعتی.

  • گام هشتم

    ارسال برای چاپ شدن در روزنامه ی رسمی.

  • گام نهم

    صادر شدن آگهی.

  • گام دهم

    دریافت کردن سند تصدیق از طریق اداره ی ثبت طرح صنعتی.

  • گام اول

    وارد شدن به سامانه ی اینترنتی اداره ثبت طرح های صنعتی.

  • گام دوم

    تکمیل کردن اظهارنامه ی اینترنتی

  • گام سوم

    بررسی و کارشناسی برای تایید طرح و نبود ایرادات.

  • گام چهارم

    صدور ابلاغیه ی پذیرش.

  • گام پنجم

    اقدام متقاضی برای تشکیل دادن پرونده ی فیزیکی در اداره ی ثبت طرح های صنعتی.

مراحل ثبت الکترونیکی اظهارنامه ی طرح صنعتی

  •  به پورتال اداره ی کل مالکیت های صنعتی به آدرس http://iripo.ssaa.ir وارد شوید.
  • به صفحه ی مربوط به خدمات الکترونیکی بروید سپس:

به بخش اداره ی ثبت طرح های صنعتی وارد شوید و گزینه ی ثبت اظهارنامه ی صنعتی را انتخاب کنید.

قبول و تأیید تعهد بندی از قانون که متقاضی میتواند از طریق سیستم پیگیر پرونده شود و از هنگام ابلاغ، برای متقاضی مهلت قانونی پاسخگویی به اخطار شروع میشود.
سپس به مراحل چهارگانه ی ثبت اظهارنامه وارد شوید برای اینکار ابتدا وارد بخش اطلاعات اظهارنامه شوید و اطلاعات مالک اظهارنامه را پر کنید و مشخص کنید که فردی حقیقی هستید یا حقوقی و همچنین ایرانی هستید یا خیر.سپس گزینه ی ثبت موقت را بزنید تا کد رهگیری برای ذخیره کردن اطلاعات وارده شده دریافت کنید.

افراد حقیقی در صورت داشتن وکیل باید گزینه ی وکیل رسمی دادگستری را انتخاب کنند.

بعنوان نماینده برای دفاتر حقوقی باید دفتر حقوقی انتخاب کنید.
اگر شخص حقوقی دارای وکیل دادگستری باشد باید گزینه ی نماینده قانونی را انتخاب کند و آن شخص دریافت کننده ی ابلاغیه ها باشد. و درصورت نداشتن وکیل باید گزینه ی صاحب امضاء یا مؤسسه را انتخاب کند.
پر کردن مشخصات و آدرس الکترونیکی و تلفن همراه شخص معرفی شده را وارد کنید.فقط یک شخصیت حقیقی را بعنوان دریافت کننده انتخاب کنید.
وارد مرحله ثبت مشخصات طرح و توصیف و توضیح آن شوید و ضمیمه ها را بارگذاری کنید.
ضمایم اظهارنامه عبارتند از :
مدارک مثبت هویتی مالک، طراح و نماینده قانونی.
نمونه و نحوه ی ارسال تصاویربه این صورت است که باید یک نمونه از تصویر گرافیکی یا یک نمونه از طرح ترسیم شده در صورت دو بعدی بودن یا یک نمونه از تصویر گرافیکی یا یک نمونه از طرح ترسیم شده از کلیه ی جوانب طرح در صورت سه بعدی بودن طرح ارسال شود.
مشخصات فن تصاویر.
_ تصاویر در سایز A4 باشند.
_ اسکن باید به صورت عمودی باشد
_ زمینه ی طرح ساده باشد.
_ کالا باید رنگی و با حجم ۵۰۰KB باشد.
_ تصویر مدارک باید سیاه و سفید و با حجم ۲۵۰KB باشد.
_ پسوند فایل های ارسالی باید JPG باشد.

  • تأیید کردن اطلاعات مرحله ی اول و دوم و بازبینی ضمایم و اطلاعات.
  • پرداخت  کردن هزینه بشکل الکترونیکی و سپس دریافت کردن شماره ی اظهارنامه.

لازم به ذکر است ،متقاضیان میتوانند علاوه بر ثبت اظهارنامه ی طرح صنعتی،دیگر درخواست های خود را نظیر ویرایش اظهارنامه ی طرح صنعتی و چاپ و پیگیری آنرا  از طریق همین  سامانه اعلام نمایند و از تصمیم اداره مطلع شوند.

حقوق ناشی از ثبت طرح صنعتی:

ثبت طرح صنعتی

میتوان گفت که ثبت طرح صنعتی ، از هرگونه کپی برداری غیر مجاز از آن مانع می شود و به شکل یک دارایی تجاری ،مبنایی برای اعتماد مصرف کنندگان میشود.
یک طرح صنعتی معتبر نشانه ای است از موضوع و موقعیت محصول، ریسک هایی که  کمتر توسط مصرف کنندگان درک شده و هزینه های پایینتر مصرف کنندگان جهت پردازش و جمع آوری اطلاعات برای تصمیم گیری. از این رو باید گفت که مسائل مربوط به علائم تجاری و برند و طرح های صنعتی طبق تاثیراتی که بر موضوعات مرتبط با انسان دارند لایق توجه بسیار می باشند.
طرح صنعتی برای معرفی جنس از نظر کیفیت آن محصول است و میتوان آنرا وسیله دانست که در مقابل رقابت تجاری،تجار با استفاده از آن،نوع جنس محصولشان را به خریدار عرضه میکنند و در حقیقت  آن را ضامن مرغوبیت جنس می دانند.
امروزه شاهد آن هستیم که اغلب اجناس به طور یکنواختی تهیه میشوند و مردم فرصت کافی برای کنترل مرغوبیت آن ها ندارند ازاین رو اهمیت این موضوع خیلی زیادتر می شود.
به این ترتیب،درمی یابیم که  علامت و طرح،مشخصه ای از جنس است .بنابراین ، فقط آماده نمودن یک طرح صنعتی نتیجه ی نهایی روند طرح ریزی نمی باشد ، بلکه هدف نهایی « ثبت طرح»  است.

تمای محتویات سایت متعلق به موسسه ی ثبتی حقوقی تکسفیر میباشد-©توسعه و پشتیبانی :منسیکس
Call Now Buttonبرای مشاوره رایگان کلیک کنید