مراحل ثبت برند
در این نوشته قصد داریم تا راجع به مراحل ثبت برند توضیحات مختصری خدمت شما ارائه دهیم،
با ما همراه باشید و در صورت داشتن هر گونه سوال، با ما تماس بگیرید.
مراحل ثبت برند
برای ثبت یک برند در دفاتر ملی یا منطقه ای در خواست شما داده می شود که این درخواست یکسری ملزومات باید داشته باشد:
- فهرست کاملی از از محصولات و کالاهای برگزیده شرکت و برند تجاری شما
- یک بازسازی واضحی از برند شرکت شما با تمامی رنگ ها و طرح ها و نقشه های سه بعدی
- متفاوت و متمایز با سایر برند های تجاری
- ثبت برند شما نباید به قوانین و اخلاقیات بی حرمتی کند.
مراحل ثبت برند شامل چه مواردی می شود؟
- انتخاب نام برند:
- انتخاب یک نام منحصربهفرد و مناسب برای برند که با قوانین و مقررات تطابق داشته باشد.
- جستجوی نام برند:
- بررسی کنید که نام انتخابی شما قبلاً توسط فرد یا شرکت دیگری ثبت نشده باشد. این کار از طریق سامانه مالکیت صنعتی انجام میشود.
- تکمیل فرم ثبت برند:
- فرم درخواست ثبت برند را به دقت تکمیل کنید. این فرم شامل اطلاعاتی مانند نام و نشانی متقاضی، شرح علامت تجاری و طبقهبندی کالاها و خدمات است.
- پرداخت هزینهها:
- هزینههای مربوط به ثبت برند را پرداخت کرده و رسید آن را دریافت کنید. هزینهها شامل هزینه ثبت اولیه و هزینه انتشار آگهیها میباشد.
- ارائه درخواست به اداره مالکیت صنعتی:
- تمامی مدارک و فرمهای تکمیلشده را به اداره مالکیت صنعتی ارسال کنید. این کار میتواند به صورت حضوری یا آنلاین از طریق سامانه مربوطه انجام شود.
- بررسی توسط کارشناسان اداره مالکیت صنعتی:
- کارشناسان اداره مالکیت صنعتی درخواست شما را بررسی میکنند و در صورت وجود نقص یا مشکل، به شما اطلاع داده میشود تا آن را رفع کنید.
- منتشر شدن آگهی تقاضای ثبت برند:
- در صورت تایید اولیه، آگهی تقاضای ثبت برند در روزنامه رسمی منتشر میشود. این آگهی به مدت ۳۰ روز در معرض اعتراض عمومی قرار میگیرد.
- بررسی اعتراضات (در صورت وجود):
- اگر در مدت ۳۰ روز اعتراضی به ثبت برند نشود، مراحل ثبت ادامه مییابد. در صورت وجود اعتراض، موارد مطرح شده بررسی و تصمیمگیری میشود.
- انتشار آگهی نهایی ثبت برند:
- پس از پایان مهلت اعتراض و رفع هر گونه مشکل، آگهی نهایی ثبت برند در روزنامه رسمی منتشر میشود.
- دریافت گواهی ثبت برند:
- در نهایت، گواهی ثبت برند از اداره مالکیت صنعتی دریافت میشود که نشاندهنده ثبت نهایی برند شما است.
تکمیل اظهارنامه
در مرحله اول باید نوع مناسب اظهارنامه را برای ثبت برند خود انتخاب کنید.
سپس برای تکمیل آن هر اطلاعاتی که لازم می باشد را در بخش تعیین شده وارد کنید.
اظهارنامه در ثبت برند شما و آینده کسب و کار بسیار تاثیرگذار می باشد.
به همین دلیل تمامی دقت خود را در حین پرکردن فرم به کار بگیرید.
سوالی که امکان دارد برای شما پیش آید این می باشد که اظهارنامه چیست و وجود آن برای ثبت برند چه لزومی دارد؟
اظهارنامه فرمی بسیار پر اهمیت برای ثبت شرکت به شمار می آید؛ زیرا تمامی درخواست های سرمایه گذاران در شرکت در این فرم درج خواهد شد.
همانطور که می دانید بیشتر شرکت ها از چندین سهامدار تشکیل شده اند که طبیعتا هر یک از آن ها داعی حق و حقوق خود نیز می باشند.
به همین دلیل اظهارنامه به عنوان مدرکی فوق العاده ارزشمند به حساب می اید که در زمان های خاص به سهامداران کمک خواهد کرد.
این فرم کاملا رسمی می باشد و دارای ارزش قانونی می باشد.
مشخصات صاحب برند شرکت
برای ثبت برند به نام یک شرکت، باید اطلاعات و مشخصات صاحب برند (شرکت) را به دقت وارد کنید. این مشخصات شامل موارد زیر است:
- نام شرکت: نام کامل و قانونی شرکت که در روزنامه رسمی ثبت شده است.
- نوع شرکت: نوع حقوقی شرکت (مانند سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود و غیره).
- شماره ثبت شرکت: شمارهای که شرکت با آن در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده است.
- تاریخ ثبت شرکت: تاریخ رسمی ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها.
- کد اقتصادی: کد اقتصادی شرکت که توسط سازمان امور مالیاتی کشور صادر شده است.
- نشانی شرکت: آدرس کامل و دقیق محل قانونی شرکت، شامل شهر، خیابان، پلاک و کد پستی.
- شماره تماس: شماره تلفن و فکس شرکت برای ارتباطات رسمی.
- نشانی ایمیل: آدرس ایمیل رسمی شرکت برای ارسال و دریافت مکاتبات الکترونیکی.
- نماینده قانونی شرکت: اطلاعات نماینده قانونی شرکت که میتواند مدیر عامل، رئیس هیئت مدیره یا وکیل شرکت باشد. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، سمت و نشانی محل سکونت نماینده است.
- مدارک شناسایی نماینده قانونی: کپی مدارک شناسایی نماینده قانونی (کارت ملی و شناسنامه).
- روزنامه رسمی تأسیس و آخرین تغییرات شرکت: نسخههای روزنامه رسمی مربوط به تأسیس و آخرین تغییرات شرکت.
- مجوز فعالیت: در صورتی که برای فعالیت شرکت نیاز به مجوز خاصی باشد (مانند پروانه بهرهبرداری، پروانه کسب و کار و غیره)، باید کپی این مجوز نیز ارائه شود.
اطلاع از تایید برند
پس از آنکه مدارک موردنیاز در سامانه را تکمیل کردید، بایستی توسط کارشناسان مربوطه برسی شود.
این کار مدتی طول می کشد و سپس نتیجه اعلام خواهد شد.
در صورتی که بخواهید از نظر کارشناسان اطلاع یابید، باید وارد سامانه شوید و نتیجه ثبت برند خود را چک کنید.
نکته مهم
یکی از مواردی که باید اگاه باشید زمانی می باشد که برند مدنظر خود را براساس قوانین تعریف شده انتخاب نمی کنید.
در این صورت با وارد کردن نمونه برند خود در سامانه مالکیت و بررسی کارشناسان، برند شما رد خواهد شد.
اما این تنها مشکلی نخواهد بود که با انتخاب اشتباه برند به وجود می آید.
اگر برند مدنظر شما توسط کارشناسان تایید نشود، از اعتبار شرکت شما در آینده کاسته خواهد شد.
هر چند که برند بعدی دقیقا طبق قوانین مورد تایید سامانه باشد.
پرداخت هزینه ثبت برند
هزینه ثبت برند در ایران بسته به نوع و دستهبندی برند و همچنین فرآیندهای مورد نیاز میتواند متفاوت باشد. به طور کلی، هزینههای ثبت برند شامل موارد زیر است:
- هزینه بررسی و ثبت اظهارنامه: این هزینه برای بررسی اولیه اظهارنامه و مدارک ارسالی از سوی متقاضی دریافت میشود. میزان این هزینه به نوع برند (کالایی یا خدماتی) بستگی دارد.
- هزینه حقالثبت: پس از تأیید اولیه، باید هزینهای به عنوان حقالثبت پرداخت شود. این هزینه نیز به تعداد طبقات کالا یا خدمات که برند در آنها ثبت میشود، وابسته است.
- هزینه انتشار آگهی: ثبت برند نیازمند انتشار آگهی در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیرالانتشار است. این هزینهها به تعداد صفحات و نوع روزنامه انتخابی بستگی دارد.
- هزینه تمدید: برندها باید پس از مدتی تمدید شوند (معمولاً هر 10 سال یکبار) و برای این کار هزینه تمدید پرداخت میشود.
به طور کلی، این هزینهها ممکن است در طول زمان تغییر کنند و بسته به قوانین جدید، ممکن است هزینههای اضافی دیگری نیز به این موارد اضافه شود. برای اطلاعات دقیقتر و بهروزتر، میتوانید به وبسایت رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید یا با مشاوران حقوقی و ثبت برند مشورت کنید.
دریافت شناسه اظهارنامه
برای دریافت شناسه اظهارنامه ثبت برند در ایران، باید مراحل زیر را طی کنید:
- ثبت نام در سامانه ثبت علائم تجاری: ابتدا به وبسایت مرکز مالکیت معنوی (که زیرمجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است) مراجعه کنید و در سامانه ثبت علائم تجاری ثبتنام کنید. آدرس این وبسایت معمولاً به صورت زیر است: وبسایت مرکز مالکیت معنوی
- ورود به سامانه: پس از ثبتنام و تأیید حساب کاربری خود، با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به سامانه وارد شوید.
- تکمیل اطلاعات اظهارنامه: در این مرحله باید اطلاعات مربوط به برند خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل نام و نوع برند، طبقات کالا یا خدمات، تصویر برند، و مدارک مورد نیاز است.
- پرداخت هزینههای مربوطه: پس از تکمیل اطلاعات، باید هزینههای مربوط به بررسی و ثبت اظهارنامه را به صورت الکترونیکی پرداخت کنید.
- دریافت شناسه اظهارنامه: پس از تکمیل مراحل بالا و پرداخت هزینهها، شناسه اظهارنامه به شما اختصاص داده میشود. این شناسه برای پیگیری وضعیت اظهارنامه شما در مراحل بعدی مورد استفاده قرار میگیرد.
نکاتی برای ثبت علامت تجاری و صنعتی:
اولین نکته اینست که برای ثبت شرکت یا ثبت برند خود گواهی صادر خواهد شد.
زمان اعتبار ثبت برند برای هر دفعه 10 سال می باشد
برای ثبت چند عدد ثبت برند تجاری باید به تعداد آنها اظهارنامه جداگانه داده شود
اجازه اینکه استفاده از علامت تجاری ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد
تغییر دادن مرتبط با برند رسمیت ندارد اگر اینکه به ثبت رسیده باشد.
علامت یا ثبت برند تجاری اختیاری است و مگر اینکه دولت آنرا اجباری کند.
برند تجاری قابل جابجایی است و باید مطابق مقررات قانون ثبت برند و اختراعات ایران به ثبت برسد.
اگر برای برند تجاری خود می خواهید علامت یا نشانی انتخاب کنید
باید برندی انتخاب کنید که مرتبط با آن نام تجاری باشد. و اگر میخواهید به زبان لاتین باشد باید کارت بازرگانی نیز داشته باشید.
چه برندی را نمی توان ثبت کرد؟
ثبت برخی از برندها و علائم تجاری در ایران ممنوع است. بر اساس قوانین و مقررات ثبت علائم تجاری، موارد زیر نمیتوانند به عنوان برند ثبت شوند:
- علائم گمراهکننده: علائمی که میتوانند مصرفکنندگان را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبدا جغرافیایی کالاها و خدمات گمراه کنند.
- علائم مشابه یا تقلیدی: علائمی که به طور کامل یا تا حدی مشابه علائم تجاری ثبتشده دیگر باشند و ممکن است باعث اشتباه یا گمراهی مصرفکنندگان شوند.
- علائم مخالف نظم عمومی و اخلاق حسنه: علائمی که خلاف موازین شرعی، اخلاقی یا نظم عمومی باشند.
- علائم رسمی و نمادهای ملی: استفاده از پرچم، نشانهای دولتی، نشانهای نظامی، نمادهای رسمی کشور و سازمانهای بینالمللی بدون مجوز رسمی ممنوع است.
- نامها و عنوانهای عمومی: نامها و عنوانهایی که به طور عمومی مورد استفاده قرار میگیرند و اختصاص به فرد یا شرکت خاصی ندارند.
- علائم گمراهکننده در مورد مبدا جغرافیایی: علائمی که باعث ایجاد تصور غلط در مصرفکنندگان نسبت به مبدا جغرافیایی کالاها و خدمات شوند.
- علائم شبیه به علائم مشهور: علائمی که شبیه به علائم تجاری مشهور در ایران یا سایر کشورها باشند، حتی اگر این علائم در ایران ثبت نشده باشند.
مدارک ثبت برند
شخص حقیقی: کپی شناسنامه، کارت ملی،کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)،
کپی مجوز فعالیت
(جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
شخص حقوقی: کپی شناسنامه، کپی کارت ملی،کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)،
کپی مجوز فعالیت
(جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری ، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)،
کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
نکته: در صورتی که در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما جهت ثبت، کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد، ارائه ی کارت بازرگانی الزامی نخواهد بود
مدارک مورد نیاز جهت تمدید برند
همانطور که می دانیم اعتبار یک برند بعد از ثبت 10 سال می باشد،
بعد از این ده سال نیاز می باشد که برند تمدید گرد، فرآیند تمدید برند هم شبیه ثبت برند در سامانه می باشد و مدارکی که نیاز می باشد:
- برای اشخاص حقیقی:
- کپی شناسنامه و کارت ملی
- نمونه علامت تجاری
- مدارک مربوط به فعالیت تجاری
- برای اشخاص حقوقی:
- کپی آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
- کپی روزنامه رسمی
- کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
- نمونه علامت تجاری
- مدارک مربوط به فعالیت تجاری
اما برای برند هایی با ثبت جهانی چطور؟؟؟
اگر می خواهید برند خود را به ثبت جهانی یا به اصطلاح ثبت بین المللی برسانید،
در آغاز باید آن را در کشورمبدا ثبت کنید و سپس از طریق معاهده مادرید آن را به ثبت برسانید تا علاوه بر حفظ برند در کشور خودمان در 85 کشورعضو معاهده مادرید هم مورد حمایت قانونی برخوردار بشوید.
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت یا ثبت برند:
- اول از همه ارائه مجوز تولید یا پروانه بهره برداری یا پروانه کسب برابر اصل باشد.
- تصویر ی از اولین آگهی تاسیس شرکت و روزنامه رسمی آخرین تغییرات هیات مدیره شرکت که در حال فعالیت هستند ارائه شود.
- تصویر برابر اصل شده ی شناسنامه شخص حقوقی و کارت ملی دارندگان حق امضای اوراق بهادار شرکت و کدپستی ۱۰رقمی
- همانطور که گفتیم اگر برند موردنظر لاتین باشد کارت بازرگانی برابر اصل شده شناسنامه شخص حقوقی
- 15 تا تصویر علامت تجاری مورد نظر به ابعاد ۸*۸ سانتیمتر و توضیح در مورد علامت و توصیف برند
- امضای وکالتنامه توسط دارندگان حق امضای مجاز اوراق بهادار و مهر شرکت
برای ثبت با مشاوران تکسفیر در ارتیاط باشید:
۰۹۱۲۱۹۸۶۱۷۴
۳۲۴۰۱۷۰۸ ۰۲۶
چه کسب و کارهایی ملزم به ثبت برند و نام تجاری هستند؟
باید بدانید که ثبت برند جز در برخی از طبقات لزومی نیست.
ولی با ذکر مزایای فوق، مقاومت در برابر انجام آن، قابل درک نمی باشد.
طبقاتی که ثبت برند در آنها نیاز می باشد و بدون آن اجازه فعایت نخواهید داشت:
* مواد غذایی
* دارو
*انواع نوشیدنی ها
*لوازم آریشی و بهداشتی
از موارد فوق قادر هستیم اینطور نتیجه بگیریم که ثبت برند در طبقاتی که تاثیر مستقیم روی بدن انسانها دارد اجباری می باشد.
ثبت نام تجاری وعلامت تجاری به جز هزینه های ابتدایی هیچ هزینه دیگری برای شما نخواهد داشت و حتی معاف از مالیات است.
برندی که به ثبت میرسد تا چه مدت اعتبار دارد؟
مدت اعتبار برندهایی که به ثبت می رسند، «۱۰ سال از تاریخ تقدیم اظهارنامه» است و همچنین در پایان این مدت ۱۰ساله، یک مهلت ۶ ماهه برای تمدید برند وجود دارد که مالک برند برای حفظ آن باید حتماً قبل پایان یافتن این مهلت ۶ ماهه، نسبت به تمدید آن اقدام نماید و اگر اقدام به تمدید برند خود در این بازه زمانی ننماید، هر شخصی که متقاضی این برند باشد، می تواند با طی نمودن مراحل پیش گفته، برند فوق را بنام خود ثبت نماید!
این موضوع مهم را در نظر داشته باشید که میتوانید برند خود را برای سالهای طولانی و دهها سال با اقدام به موقع و پرداخت هزینههای مربوطه و برای دورههای متوالی ۱۰ ساله تمدید نمایید و از داشتن برندی با قدمت بالا و حرفهای که داشتن آن آرزوی بسیاری از رقبای شماست لذّت ببرید.