کد اقتصادی مغازه در تهران: تمامی افراد حقیقی و حقوقی که مالک مغازه ها در تهران هستند و فعالیت های اقتصادی و کسب و کارهایشان تحت حاکمیت قوانین مالیاتی کشور قرار دارد، موظف به اقدامات لازم برای اخذ کد اقتصادی مغازه خود در تهران هستند. این کد اقتصادی یک شناسه مهم است که به هر شرکت و فعالیت اقتصادی اختصاص می یابد و در انجام معاملات مالیاتی و تجاری حائز اهمیت است. اخذ کد اقتصادی برای مالکان مغازه ها در تهران امری ضروری است. زیرا این کد نه تنها برای رعایت قوانین مالیاتی الزامی است بلکه برای اخذ کارت بازرگانی نیز لازم است.
این کارت بازرگانی اهمیت زیادی در فعالیت های صادراتی و وارداتی دارد و بدون آن امکان انجام این نوع معاملات به صورت قانونی وجود ندارد. مالکان می توانند با داشتن کد اقتصادی مغازه به راحتی اظهارنامه های مالیاتی خود را پر کنند و در تمامی فعالیت های اقتصادی خود به صورت شفاف و بدون مشکلاتی عمل کنند. از این رو اخذ کد اقتصادی برای مالکان مغازه ها در تهران امری حیاتی و ضروری به منظور ادامه و گسترش کسب و کارهایشان است.
کد اقتصادی مغازه در تهران
همان گونه از نام کد اقتصادی معلوم است، این کد همانند کد ملی اشخاص یک کد ۱۲ عددی می باشد که به وسیله ی سازمان مالیاتی تهران که زیر مجموعه وزارت دارایی است، به یک فرد حقیقی یا حقوقی به صورت کاملاً منحصر به فرد تعلق خواهد یافت. این کد اقتصادی معرف شخص مالک مغازه می باشد.
طبق قوانین جدید کشور کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مالک مغازه ها که فعالیت های اقتصادی و تجاری انجام می دهند و یا کسب و کاری را راه اندازی کرده اند ملزم به دریافت این کد اقتصادی خواهند بود. این کد برای تشخیص هویت افراد مالک مغازه های فعال در زمینه ی اقتصاد تمامی شهرها توسط سازمان امور مالیاتی صادر می شود.
مؤسسه تکسفیر یک مؤسسه ثبتی و حقوقی بسیار معتبر است که با تیمی از بهترین مشاوران و کارشناسان در زمینه حقوق و امور ثبتی فعالیت می کند. این مؤسسه با سابقه ای برجسته و تخصص گسترده ای در امور حقوقی، ثبتی و مشاوره های مرتبط شناخته می شود.
بازه زمانی ثبت کد اقتصادی
اگر شما متقاضی دریافت کد اقتصادی مغازه در تهران هستید لازم است بدانید که هر فرد حقیقی یا حقوقی که موفق به دریافت پروانه کسب و کار خود شده است و یا شرکتی را ثبت نموده است، در بازه زمانی ۲ماهه پس از اخذ پروانه کسب و کار یا ثبت شدن شرکت خود فرصت خواهد داشت تا با مراجعه به سایت سازمان مالیاتی کشور و طی نمودن مراحل ایجاد پرونده مالیاتی خود برای دریافت کد اقتصادی اقدامات لازم را انجام دهد.
توجه داشته باشید که اگر در مدت زمان اعلامی اقدام به اخذ کد اقتصادی مغازه در تهران نکنید، صدور هرگونه فاکتور یا صورت حساب توسط مغازه شما غیر قانونی خواهد بود و شامل مجازات قانونی می شوید. حتی این اقدام شما ممکن است منجر به پلمب مغازه شما گردد. اگر شما متقاضی ارائه صورت حساب های اخذ کسورات مغازه خود هستید یا نیاز به ارائه ی صورت حساب به بیمه دارید، ابتدا باید اقدامات لازم برای اخذ کد اقتصادی مغازه در تهران را انجام دهید.
آیا دریافت کد اقتصادی برای مغازه اجباری است؟
جالب است بدانید که کد اقتصادی در کشور ما توسط وزارت اقتصاد و دارایی به وسیله سازمان امور مالیاتی به وجود آمده است. دلیل این امر هم افزایش شفافیت های مالیاتی و پیش گیری از اقدامات پول شویی و قاچاق کالاها است. تمامی اشخاصی که قصد راه اندازی کسب و کار در مغازه ها را دارند تا خدماتشان را به وسیله مغازه ارائه نمایند باید برای اخذ این کد اقدام کنند. به صورت کلی دریافت کد اقتصادی مشروط به این است که فرد نخست پروانه کسب یا جواز مغازه خود را دریافت کرده باشد تا امکان ثبت نام برای کد اقتصادی مغازه در تهران را پیدا کند و بتواند درخواستش را در سایت ثبت نماید.
کاربرد کد اقتصادی مغازه در تهران
اخذ این کد اقتصادی کاربردهای بی شماری برای شما در پی خواهد داشت که در زیر به برخی از آن ها خواهیم پرداخت. تعدادی از این موارد عبارت اند از:
- شما قادر به اخذ کارت بازرگانی جهت واردات و صادرات کالاها خواهید شد.
- امکان بستن قراردادهای رسمی با افراد حقیقی یا حقوقی دولتی را پیدا خواهید کرد.
- امکان پر کردن اظهارنامه مالیاتی برایتان فراهم می شود.
- امکان دریافت گواهی ارزش افزوده را خواهید داشت.
شرایط ابطال کد اقتصادی
کد اقتصادی مغازه در تهران همانند هر کد دیگری در یک سری شرایط باطل می شود و دیگر معتبر نخواهد بود. شرایط باطل شدن کد اقتصادی مغازه را در ادامه بررسی می کنیم:
- زمانی که اشخاص حقیقی یا حقوقی اقدام به اعلام خاتمه یافتن فعالیت خود نمایند.
- زمانی که مغازه ثبتی توسط اشخاص حقیقی منحل گردد و در نتیجه مجوز فعالیت های آنان لغو شود.
- در زمان صادر شدن حکم به وسیله مراجع قضایی مبنی بر اینکه باید کد اقتصادی مغازه باطل گردد.
- به هنگام فوت شدن اشخاص حقیقی که مالک مغازه بوده اند.
مراحل اخذ کد اقتصادی برای مغازه
شما می توانید به شیوه زیر عمل نمایید:
ابتدا به آدرس سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه نمایید و گزینه ثبت نام را انتخاب کنید. سپس با ورود شدن به صفحه ثبت نام اقدام به پر کردن اطلاعات خود نمایید.
جمع بندی
کد اقتصادی به عنوان یک شناسه ۱۲ عددی است که توسط سازمان مالیاتی صادر می شود، مشخص کننده فرد یا شرکت مالک مغازه است. این کد برای تشخیص هویت افراد مالک مغازه ها در زمینه اقتصاد تمامی شهرها استفاده می شود. دریافت این کد برای افراد حقیقی و حقوقی مالک مغازه ها اجباری است و برای اخذ آن باید پروانه کسب یا ثبت شرکت داشته باشند. این کد اهمیت زیادی در پیشگیری از پولشویی و افزایش شفافیت مالیاتی دارد.
از جمله کاربردهای کد اقتصادی می توان به امکان اخذ کارت بازرگانی، بستن قراردادهای رسمی، پر کردن اظهارنامه مالیاتی و دریافت گواهی ارزش افزوده اشاره کرد. این کد در صورت اتمام فعالیت، منحل شدن مغازه یا فوت مالک معتبر نخواهد بود. همچنین مراحل اخذ آن شامل مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی و پرکردن اطلاعات مورد نیاز می شود. به طور خلاصه کد اقتصادی یک شناسه مهم برای اشخاص حقیقی و حقوقی در صنعت تجارت و اقتصاد است. همچنین اهمیت زیادی در افزایش شفافیت مالیاتی و پیشگیری از فعالیت های غیرقانونی دارد.