ثبت شرکت تضامنی




ثبت شرکت تضامنی


شرکت تضامنی چیست؟

شرکت تضامنی از کامل ترین شرکت هایی است که اشخاص میتوانند به ثبت برسانند.بر اساس ماده ۱۱۶ قانون تجارت ،شرکت تضامنی به شرکتی می گویند که در با مسئولیت تضامنی تحت نام خاصی برای فعالیت ها و امور تجارتی بین دو یا چند نفر، تشکیل شود.
طبق ماده ۱۱۶  قانون تجارت در صورتی که دارایی و سرمایه ی شرکت برای تادیه همه ی قروض شرکت به اندازه ی کافی نباشد،هر یک از شرکا مسئول است تمام قروض را پرداخت کند.
اصالت شرکت بر پایه ی اعتبار شرکای شرکت است ، نه بر پایه ی میزان سرمایگذاری آن‌ها در شرکت.شرکای شرکت تضامنی موظف می باشند که برای انحلال مدارک مقرر شده را به اداره ثبت شرکت ها ارائه دهند و به ثبت برسانند سپس انحلال شرکت را توسط اداره ثبت محل در روزنامه رسمی و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت به هزینه خود شرکت منتشر نمایند.

اگر قصد ثبت شرکت در کرج یا دیگر استان ها را دارید به موسسه ی حقوقی تکسفیر اطمینان کنید.
موسسه ی تکسفیر با سالها تجربه در زمینه های مختلف نظیر ثبت طرح صنعتی و خرید و فروش شرکت و… همراه شماست.

نامگذاری شرکت های تضامنی

در شرکت های تضامنی از آن جهت که شرکاء نسبت به اشخاص ثالث مسئولیت ویژه ای دارند بنابراین در نام شرکت های تضامنی حتما باید کلمه ی تضامنی ذکر شود و همچنین بطور حداقل نام یک نفر از شرکاء همراه اسم شرکت آورده شود.
طبق ماده ی ۱۱۷ اگر اسم انتخابی شامل اسم همه ی شرکاء نباشد باید حتما در انتها عبارت ( و شرکاء ) یا عبارت ( و برادران ) آورده شود.

میزان سرمایه اولیه برای ثبت شرکت تضامنی چقدر است؟

قانون گذار برای سرمایه شرکت تضامنی حداقلی قرار نداده است.
بنابراین میزان سرمایه ی اولیه ی برای ثبت شرکت تضامنی هر مقداری که شرکاء بخواهند می تواند باشد و میزان سرمایه ی اولیه به طور کامل به تصمیم شرکا واگذار شده(برخلاف شرکت ها ی سهامی که حداقل سرمایه در آنها مهم است).

مقررات سهامداران و شرکای شرکتهای تضامنی :
  1. ﺩﺍﺭﺍی ﺗﺎﺑﻌﻴﺖ ﺍﻳﺮﺍنی باشند ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺳﮑﻮﻧﺖ داشته باشند
  2. ﺍﺯ ﻳکی از ﺍﺩﻳﺎﻥ ﺭﺳﻤﻲ کشورایران ﭘﻴﺮﻭی کنند
  3. ﺩﺍرای ﺻﻼﺣﻴﺖ فردی باشند و ﺩﺭ ﺷﺒﮑﻪ ﺑﺎﻧکی ﮐﺸﻮرﺳﺎﺑﻘﻪ ی ﭼﮏ ﺑﺮﮔﺸﺘﻲ سوء اثرنشده نداشته باشند
  4. ﺑﻪ ﻣﺆﺳﺴﺎﺕ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭی ﺑﺪهی ﻏﻴﺮﺟﺎﺭی نداﺷته باشند
  5. در شرکت های دیگر ﺳﻤﺖ ﻣﺪﻳﺮﻋﺎﻣﻞ نداشته باشند و یا جای دیگر عضو هیئت مدیره نباشد و یا بطور همزمان در شرکت  های دیگر سهم نداشته باشند.
  6. مشخص کردن ﺗﮑﻠﻴﻒ ﺑﺪهی ﻗطعی ﻣﺎﻟﻴـﺎتی طبق ﻣـﺎﺩﻩ ی ۱۸۶ ﻗـﺎﻧﻮﻥ ﻣﺎﻟﻴـﺎﺕ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ.
برای ثبت شرکت تضامنی چه مدارکی لازم است؟
  1. دو نسخه تکمیل شده از شرکتنامه
  2. دو نسخه تکمیل شده از تقاضانامه
  3. دو نسخه تکمیل شده از اساسنامه
  4. فرم تعیین نام شرکت را باید به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی تکمیل کنید  و همچنین ارائه ی فیش واریزی
  5. در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد باید از مراجع مربوطه مجوز فعالیت دریافت شود.
  6. کپی برابر با اصل از مدارک احراز هویت همه ی شرکاء شرکت، مدیران و هیئت نظار(درمواقعی که تعداد شریک ها بیشتر از ۱۲ نفر باشند)
  7. اصل گواهی عدم سوءپیشینه همراه اعضاء هیئت مدیره و مدیرعامل
  8. دو نسخه از صورتجلسات مجمع عمومی موسسین
  9. دو نسخه از صورتجلسه هیئت مدیره
  10. در صورتی که وکیل شرکت را به ثبت رسانده باشد باید اصل وکالتنامه وکیل دادگستری تسلیم شود.
شرکتنامه چیست؟

برای ثبت شرکت تضامنی شرکاء باید شرکت نامه ای تنظیم و به امضاء در آورند که تعیین کننده ی حقوق ، وظایف ، حدود مشارکت و اختیارات هر یک از اعضا در شرکت باشد. شرکت نامه بر اساس ماده ی ۴۷ قانون ثبت ، باید ابتدا به ثبت برسد یعنی بصورت سندی رسمی در بیاید وگرنه طبق ماده ی ۴۸ قانون ثبت سند مذکور ارزشی نخواهد داشت و در هیچ کدام از محاکم پذیرفته نمیشود.
برای به ثبت رساندن شرکتنامه در شرکت های تضامنی باید به اداره ی ثبت شرکت ها مراجعه شود .
همچنین برای به ثبت رساندن مفاد شرکتنامه نیز به دفتر ثبت شرکت ها مراجعه میشود و سپس مفاد برای اطلاع عموم آگهی می شود.
طبق نمونه هایی که توسط اداره ی ثبت شرکت ها به چاپ رسیده است شرکتنامه باید شامل موارد زیر باشد:
اسم شرکت – نوع شرکت – موضوع و زمینه ی فعالیت شرکت – مرکز شرکت و آدرس کامل شرکت – اسامی سهامداران و اعضای شرکت – محل اقامت اعضا و شناسنامه ی آنها – مدت و مبدا تشکیل شرکت – سرمایه ی شرکت –میزان سهم هر یک از اعضا –اختیارات موسسین و مدیران و حق امضای شرکت – محل شعبات شرکت – بازرسان شرکت –ترتیب و چگونگی تقسیم کردن سود شرکت و غیره

موسسه ی ثبتی و حقوقی تکسفیر همراه شماست تا در کمترین زمان بتوانید نسبت به اخذ کارت بازرگانی و مالکیت صنعتی اقدام نمایید.

مراحل ثبت شرکت تضامنی
  • ارائه دو برگه از تقاضانامه و شرکتنامه شرکت.
  • وارد شدن به سایت اداره ثبت شرکت ها به نشانیsherkat.ssaa.ir .
  • تنظیم دو فرم از اساسنامه شرکت که به امضای تمام شرکا رسیده باشد.
  • سرمایه شرکت به صورت کامل به شکل نقدی یا سهم الشرکه برای تاسیس شرکت ارائه شود.
  • تکمیل مدارک و اطلاعات خواسته شده و انتخاب ۵ نام انتخابی و پیشنهادی برای شرکت مورد نظر.

 

مسئولیت مدیران شرکت تضامنی چگونه است؟

شاید برای شما سوال باشد که اصلا حدود اختیار و مسئولیت مدیران در شرکت های تضامنی چگونه می باشد.
ببینید این مسئولیت همانی می باشد که در ماده ۵۱ قانون ذکر شده است.

اگاه باشید که در صورتی که در یک شرکت تضامنی سهم الشرکه اعضا به صورت غیر نقدی باشد، به این صورت می باشد که این سهم الشرکه از قبل به صورت تراضی کلیه شرکا تقویم شود.

نکته مهم دیگر این می باشد که در شرکت های تضامنی کسی نمی تواند سهم خود را به شخص دیگری منتقل کند به تصمیم خود. فقط در صورتی که مگر با رضایت تمامی شرکا آن هم با شرایط خاص.

فراموش نکنید که در صورتی که میزان بدهی شرکت از میزان سهم شما بالاتر برود باید به میران بدهی دین خود را ادا کنید و قادر نیستید چون سهم شما به این میزان نمی باشداز پرداخت آن امتناع ورزید.

تفاوت شرکتنامه و اساسنامه چیست؟

همانطور که گفته شد شرکتنامه حکم قرارداد ثبت و تشکیل شرکت را دارد و رضایت و هدف شرکاء را از تشکیل و ثبت شرکت طبق شرایطی که در آن ذکر شده است اعلام می نماید ولی اساسنامه به قوانین و دستور العمل های حاکم در شرکت میگویند.
طبق آیین نامه های قانون تجارت که درباره ی سند های تسلیمی برای ثبت شرکت است گفته شده که وجود و تنظیم شرکتنامه برای همه ی شرکت ها لازم و ضروری است
(ولی گفته شده که اساسنامه تنها برای شرکت های سهامی اجباری است چون در این نوع شرکت ها تعداد شرکاء زیاد است و نظارت بر کار همه ی اعضا و فعالیت های شرکت امری دشوار است بنابراین لازم است که قوانین و قواعد مربوط به اداره ی شرکت واضحا در اساسنامه ذکر شوند.)
به طور معمول کلیه ی شرکت ها برای کنترل و تنظیم فعالیت ها و امور خود (حتی در مواقعی که تنظیم اساسنامه اجباری نیست) برای شرکت خود هم اساسنامه نیز تهیه می نمایند.
درمواردی هم شاهدیم که شرکت های تضامنی فقط شرکتنامه تنظیم میشود ولی آنرا مفصل تر و کامل تر می نویسند تا همه ی نکات لازم برای اداره ی شرکت و نظارت فعالیت ها ی شرکت را شامل شود.




اوراق قانونی شرکت تضامنی

شرکت های تضامنی برای تاسیس احتیاج به اوراقی دارد که باید به امضاء شرکاء و اعضاء رسیده باشد و به شرح زیر است:

  1. شرکتنامه شرکت تضامنی.
  2. اساسنامه شرکت تضامنی.
  3. صورتجلسه هیات مدیره شرکت تضامنی.
  4. صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت تضامنی.
  5. اقرارنامه مدیران و در صورت لزوم بازرسان شرکت تضامنی.

این اوراق برای هر شرکت متقاوت می باشد و رویه ثابتی برای کلیه شرکت های تضامنی ندارد.
با توجه به خواسته شرکاء و اعضاء شرکت کلیه اوراق قانونی شرکت تضامنی را موسسه ثبتی ذهن ناب به صورت اختصاصی و جامع ثبت می سازد به گونه ای که کاملاً با مقررات قانون تجارت همخوانی داشته باشد و در آینده باعث بروز مشکلی نشود و تمام موارد را لحاظ می کند.


شرکت تضامنی شرکتی است که برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل شده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


برای ثبت شرکت تضامنی شرایطی لازم است از جمله اینکه سرمایه نقدی شرکت تسلیم و سرمایه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم گردد که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


برای ثبت شرکت تضامنی باید به سایت اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری مراجعه نمود و مراحل ثبت را انجام داد که این مراحل به طور کامل در متن مقاله توضیح داده شده است.