ثبت برند




ثبت برند در تکسفیر


علامت تجاری یا برند چیست؟

علامت تجاری یا مارک یا ثبت برند نشانه یا علائم دیداری است که بازرگانان توسط آن نشان ،

محصولات خود را به مردم عرضه میکنند و مردم محصولات یک شرکت را با آن علامت میشناسند.

بازرگانان برای ارائه ی محصولشان به بازار میتوانند علامت تجاری یا برند
مشخصی را برای آن محصول انتخاب کنند به شرطی که علامت تجاری منتخب قبلا در جایی به ثبت نرسیده باشد.

طبق ماده ی ۲ قانون ثبت علائم و اختراعات تنها کسانی حق استعمال انحصاری علامت تجاری را دارند که آنرا به ثبت رسانده باشند.

ثبت ایده های خود را با موسسه ی ثبتی و حقوقی تکسفیر امتحان کنید
ما با سال ها تجربه در کنارتان هستیم تا ثبت اختراع تان را ممکن کنیم.

چند دسته علائم تجاری داریم؟

علائم تجاری مربوط به صنایع و محصولات شیمیایی، مصنوعات فلزی و فلزات ،
دستگاه و لوازم فنی و صنعتی و علمی ، مواد خوراکی وغذایی و محصولات کشاورزی ،
اشیای مصنوعی ساخته شده از مواد مختلف، مصنوعات مربوط به نساجی، لوازم و وسایل ورزشی و اسباب بازی

طبق ماده ی ۳۰ قانون علامت، نام تجاری و علامت جمعی یعنی :

  • علامت شامل همه ی نشانهای دیدنی و قابل رویت است که باعث ایجاد تمایز بین خدمات یا کالاهای اشخاص حقیقی یا حقوقی ازهم میشود.
  • علامت جمعی شامل همه نشان های دیدنی و قابل رویتی است که در اظهار نامه ی ثبت با نام علامت جمعی آورده شده اند و میتوانند همه ی کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را از لحاظ کیفیت و ویژگی های دیگربا نظارت صاحب علامت ثبت شده ی جمع متمایز سازند.
  • نام تجارتی شامل نام یا هر گونه عنوانی است که معرفی کننده نشادهنده ی شخص حقیقی یا حقوقی است.

چه عواملی باعث موفقیت علائم تجاری میشود؟

عواملی که باعث رشد وموفقیت نام تجاری می شود حفاظت قانونی از آن وبه ثبت رساندنش است.

داره ی مالکیت های صنعتی در ایران وظیفه ی به ثبت رساندن علائم تجاری و اختراعات را برعهده دارد.
بعد از ثبت شرکت باید به ثبت برند بیاندیشید .
ثبت یک برند فواید بسیاری را به همراه دارد که به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد

فواید ثبت برند چیست؟

  • استعمال علامت تجاری بصورت انحصاری مختص کسانی است که علامت تجاری خود را ثبت کرده اند.
    طبق قانون ثبت علائم تجاری، پس از ثبت
  • علامت تجاری ،اگر اشخاصی از علائم تجاری شما استفاده کنند میتوانید جلوی آنها را بگیرید.
  • ثبت علائم تجاری (برند) برای دریافت وام می تواند کمک کند.
  • ثبت برند می تواند برای شرکت ها وجهه و شهرت ایجاد کند و ابزار مناسبی جهت بازاریابی باشد.
  • ثبت برند به مشتریان کمک می کند تا بتوانند محصولات شرکت ها را از یکدیگر تشخیص بدهند
    و شرکت ها نیز میتوانند به راحتی محصولاتشان را متمایز کنند.
  • ثبت برند می تواند باعث سود دهی و افزایش درآمد شرکت شود.
  • یک برند یا علامت تجاری میتوانند دارایی ارزشمندی برای کسب و کار شما باشد.

اگر قصدتان ثبت شرکت در کرج و یا دیگر نقاط کشور است می توانید به موسسه ی ثبتی و حقوقی تکسفیر اعتماد کنید.
کارشناسان و وکلای مجرب تکسفیر با سابقه ی درخشان در ثبت و مسائل حقوقی می توانند
راهنمای خوبی برای شما باشند تا به آسانی به هدفتان برسید.
کارشناسان ما می توانند در زمینه ی ثبت برند در کرج و خرید و فروش شرکت نیز همراه شما باشند.

ثبت برند در چه مواردی اجباری است؟

ثبت برند ، طبق قانون اختیاری است.(در بعضی موارد دولت آن را اجباری کرده است)

براساس مصوبه ی صادر شده توسط هیئت وزیران (در ۳ اردیبهشت ۱۳۲۸ )
ثبت برند برای شرکت هایی که داروهای مخصوص و اختصاصی مربوط به پزشکی تولید میکنند ،
یا شرکت هایی که در زمینه ی مواد غذایی و ظروف تولید میکنند ،
همچنین در زمینه های تولید آب گازدار فعالیت دارند و در نهایت شرکت هایی که محصولات آرایشی بهداشتی تولید میکنند ضروری است.

اشخاص حقیقی برای ثبت برند به چه مدارکی نیاز دارند؟

  1. کپی برابرشناسنامه
  2. کپی برابر اصل کارت ملی
  3. ۱۲ عدد عکس ۶*۶ (سانتی متر) علامت تجاری انتخابیشان و در برگی جدا در باره برندشان توضیح دهند و نام منتخبشان را ذکر کنند
  4. اگر در برند از حروف لاتین یا غیر فارسی استفاده شده باشد شخص دارنده جواز موظف به ارائه ی کارت بازرگانی خود میباشد.
  5. کپی از مجوزهای فعالیت شرکت
    (پروانه ی ساخت ، جواز تاسیس ، پروانه بهره برداری ،جواز کسب یا کارت بازرگانی و …)
  6. وکالتنامه را باید امضا کنند

اشخاص حقوقی برای ثبت برند به چه مدارکی نیاز دارند؟

  1. کپی برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی اشخاصی که حق امضای اوراق بهادار در شرکت را دارند
  2. کپی از روزنامه ای که آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت را چاپ کرده
    (بیشتر از دو سال نباید از آخرین تغییرات شرکت گذشته باشد)
  3. اگر در برند از حروف لاتین یا غیر فارسی استفاده شده باشد شخص دارنده جواز موظف به ارائه ی کارت بازرگانی خود میباشد.
  4. کپی از مجوزهای فعالیت شرکت (پروانه ی ساخت ، جواز تاسیس ، پروانه بهره برداری ،جواز کسب یا کارت بازرگانی و …)
  5. ۱۲ عدد عکس ۶*۶ (سانتی متر) ازعلامت تجاری انتخابیشان توضیح و نام منتخب
  6. اشخاصی که حق امضا دارند باید کالتنامه را مهر و امضا

راهنمای ثبت برند

  1. نام مناسب با نوع فعایت انتخاب کنید
  2. تلفظ ساده و روان داشته باشد .
  3. نام تجاری شما باید به گونه ای باشد که مشخصات محصول شما را توصیف کند .
  4. برند شما باید گیرا و گویا باشه که در خاطره ها ماندگار شود .
  5. برند به هیچ عنوان نباید تکراری باشد .
  6. برند می بایست نو آوری داشته باشد .
  7. برند باید واضح باشد که مشتری دچار خطا نشود .




  1. افراد می توانند کالا و محصولات هر شرکت را ازهم تشخیص دهند و همچنین شرکت ها را مجبور میکند که کالا و محصولات خود را ازهم متمایز کنند.
  2. شرکت ها در بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری می کنند.
  3. ثبت علامت تجاری باعث افزایش در امد شرکت می شود و برای دریافت وام مفید است.
  4. علامت تجاری یا همان برند قابل نقل و انتقال است.
  5. می توان اجازه ی استفاده ازیک علامت تجاری ثبت شده را به شرکت دیگری داد که درامد بیشتری دارد تا برای شخص درامد بیشتری تولید کند.
  6. ابزاری هستند برای بازاریابی و همچنین معروف شدن شرکت ها.
  7. اعطای نمایندگی برند با ثبت برند امکان پذیر می شود.



انتخاب نام برند چیست؟

نام برند نقش مهمی را درمیان عناصر برند دارد و یک اصل مهم است
که باید به ان توجه نمود.نام ها از موثرترین ابزار ارتباطی  برند با مخاطبان هستند.
نام برند از نامی که برای شرکت انتخاب می کنند متفاوت است.
مثلا برند رایتل نام شرکت ان ارتباطات تامین شمس نوین است.

فرایند نام برند را توضیح دهید؟

  • در شروع یک فرایند جدید کسب و کار.
  • برای تولید یک محصول جدید.
  • زمانی که متوجه شوید نام برند محصول شما برای کسب و کارتان مناسب نیست و نیازمند انتخاب نام برند دیگری هستید.
  • در زمانی که قصد تغییر نام برند را پیدا می کنید بخاطر تخلف یا تعارض به وجود امده برای علامت تجاری.
  • نام تجاری کالا باعث می شود مفهوم جالبی در بازار کار نداشته باشد.
  • نام تجاری ما موجب می شود مشتریان گمراه شوند.
  • شرکت در حال ادغام شدن با شرکت دیگری باشد.
  • برای انتخاب یک اسم مناسب در ابتدا باید داستان برند خودتان را بدانید
    چون نام برند شما داستان برند شماست ولی به شیوه ای خلاصه تر برند
    به بیرون از سازمان منتقل می شود به صورت مکالمه ها،ایمیل ها و سایت ها.

انواع نام برند را نام ببرید؟

در کل دنیا از یکی از این نام ها برای انتخاب نام برند خود استفاده می کنند:
بنیان گذار، ابداع شده، توصیفی، مخفف شده، لغت واقعی، استعاره ای.

نکات قابل توجه برای انتخاب نام و علامت تجاری

  1. علائم دولتی قابل ثبت نیست
  2. صفت ها و اسامی عام به تنهایی قابل ثبت نیست.
  3. اسامی و علائم مشهور و شناخته شده قابل ثبت نیست.
  4. شباهت نزدیک به ۶۰ درصد با نام های تجاری دیگر امکان ثبت را کم می کند.

ویژگی های یک نام تجاری یا برند؟

  • نام برند باید قابل ثبت و ارائه ی کاملی از مزیت های کالا باشد.
  • نام برند باید ویژگی مانند عملکرد محصول را در ذهن به وجود اورد.
  • تلفظ و به خاطر سپردن نام برند باید راحت باشد.
  • نام برند باید منحصر به فرد و کوتاه باشد.
  • نام برند باید در بقیه ی زبان ها یا کشورهای دیگر با معنی باشد و همینطور تلفظ خوبی داشته باشد.
  • همچنین در انتخاب نام برند جدیدتان از تجربه های بد گذشته باید درس بگیرید و نباید مسیر قبل گذشته
    را با همان نیروی انسانی،فرایندها و محصولات را ادامه بدهید چون دوباره دچار اشتباه می شوید.



طبقه بندی ثبت برند

در ثبت برند در کل ۴۵ بخش وجود دارد که شما میتوانید برند دلخواد خود را در یکی از طبقات ثبت کنید.
البته باید توجه کنید که قانون مشابه نبودن برند فقط در همان طبقه صدق میکند،
یعنی اگر شما بخواهید برندی ثبت کنید فقط اجازه ندارید از برند های مشابه همان بخش و طبقه بندی استفاده کنید
و میتوانید از برند های سایر بخش ها استفاده کنید.

طبقات ۱تا۳۴ مختص برند های اجناس و محصولات هستند، مانند مواد غذایی و بهداشتی،
لوازم خانگی، مواد شیمیایی و ماشین آلات .
و طبقات ۳۵ تا ۴۵ مربوط به برند های خدماتی هستند مانند برند های تبلیغاتی، حمل و نقل و ساختمان سازی.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر درباره ی انواع طبقه بندی برند ها روی کلمه ی”طبقه بندی برند” کلیک کنید.





ثبت برند

در مرحله پنجم پس از تشکیل پرونده را دادید
از طریق اداره ی مالکیت تقاضای شما به روزنامه ی رسمی کشور ارسال می شود
همینطور واریز هزینه روزنامه برای شما امکان پذیر می شود و در حدود یک هفته بعد از پرداخت،
روزنامه شما به چاپ رسیده و به ادرس شما ارسال می شود.



ثبت برند

در مرحله ی ۴ کد رهگیری داده می شود که بعد از تایید کارشناس، ۲ نسخه از قرارداد برایتان ارسال می شود
که پس از  امضای آن ها ،یکی از آن دو نسخه را با مدارک و فیش واریزی به ادرس مورد نظر فرستاده که بعد از ان مرحله های ثبت اغاز می شود.



ثبت برند

در مرحله ی سوم افراد متقاضی  می توانند به صورت حضوری به اداره ی ثبت مراجعه کرده و یا به سامانه ی
http://iripo.ssaa.ir رجوع کرده و با انتخاب گزینه ی ثبت نام ،مراحل را طی کنند.
(هزینه ی ثبت برند و یا نام تجاری نیز باید در سامانه ی (ssaa.ir) پرداخت شود.)


ثبت برند

در مرحله ی دوم باید تحقیق کنید که برندی که قصد ثبت آن را دارید قبلا به ثبت رسیده است یا نه چون در صورت وجود تشابه بین برند شما و برند از قبل ثبت شده اظهارنامه ی شما رد می شود و لوگویی که قبلاردشده است شانس آن برای دفعات بعد کم می شود یا می توان گفت سابقه ی چنین برندی بد می شود.


ثبت برند

در مرحله ی اول  شما باید مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری را آماده کنید .
شما در این مرحله باید یک نام و یا ترکیبی از شکل و تصویر را انتخاب کنید .
این انتخاب باید به نوعی باشد که در ذهن بماند و کالای شما را به خوبی معرفی کند.




نکته ی مهم

اداره ی مالکیت صنعتی نقش مهمی در قبول کرن یا رد کردن گواهی تایید یا اظهارنامه دارد.
از دلایلی که باعث رد شدن برند می شود می توان به دلایل زیر اشاره کرد:

  1. شبیه بودن برند با برند دیگر
  2. ثبت شدن برند از قبل توسط شخصی دیگر
  3. وجود مشکل در مدارک ارسال شده
  4. علامت برند با فرهنگ کشور ایران در تناقض باشد

شخص متقاضی می تواند هم قبل از ثبت علامت تجاری و هم بعد از ثبت، بر فرآیند ثبت برند خود اعتراض نماید.
اما به طور کلی باید شرایط زیر را داشته باشد:

-شخص یا اشخاصی برند او را از آن خود بدانند.

-شباهت در برند مورد نظر تا آنجایی باشد که قابل تمیز و تشخیص از طرف مصرف کننده نباشد.

-طرف ۳۰ روز از ثبت علامت تجاری و درج آگهی آن از طریق روزنامه نگذشته باشد.
با بررسی اعتراض فرد متقاضی،با تأیید اعتراض حق الثبت وی تایید شده و در غیر اینصورت رد می شود.

آنچه در ثبت علامت تجاری مهم است این است که طبق قانون،ثبت علائم تجاری اختیاری بوده مگر اینکه دولت خود آن را اجباری نماید و این به دلیل حساسیتی است که این مباحث دارند و مستقیماً با جان انسانها سروکار دارند و باید با نظارت دقیق دولت همراه باشد. علائم تجاری اجباری که دولت حق دخالت مستقیم را در آنها دارد مانند: داروهایی خاص در استفادههای پزشکی و طبی، لوازم آرایشی و بهداشتی،موادغذایی که در ظروف مخصوص تهیه می شوند و…

هزینه ثبت برند و علامت تجاری را باید فرد متقاضی پرداخت نماید و مستقیماً از طرق سامانه علائم تجاری واریز می گردد.


هزینه ی ثبت برند؟

هزینه های ثبت شرکت بر اساس حقیقی(کسی که اقدام برای ثبت برند انجام دهد) یا حقوقی بودن(موسسات و شرکت ها) فرد متقاضی برای ثبت برند فرق دارد که در سامانه ی اداره ی ثبت شرکت ها باید پرداخت شود.

جدا از هزینه های واریزی برای ثبت ، ۲ اگهی در روزنامه ی رسمی کشور باید چاپ شود که هزینه ی مربوط به خود را نیز دارد که بالای یک میلیون ریال می باشد.

همچنین اگر قصد ثبت برند به گونه ی بین المللی را دارید باید معادل هزینه ارزی را پرداخت کنید.

زمان ثابتی  را برای ثبت کردن برند نمی توان مشخص کرد ولی مدت زمان ثبت نماد تجاری در حدود ۲ ماه زمان بر است.






مدت زمان ثبت برند

شما برای به ثبت رساندن برند خود باید مراحل اداری و قانونی را طی کنید و به علت زیاد بودن تقاضا،
ممکن است این فرآیند کمی زمانبر باشد.
بعد از مراجعه به سامانه ی اینترنتی htt://iripo.ssaa.ir  وتکمیل اطلاعات خواسته شده،
شما باید  مدارک لازم را به همراه اظهار نامه ارسال کنید.
طی دو روز درخواست شما توسط کارشناسان بررسی می شود .
برند باید در روزنامه ی رسمی چاپ شود تا اگر شباهتی با برند های دیگر دارد ، فرد متوجه شود و به سازمان اطلاع دهد.
بعد ازگذشت یکماه، اگر به برند مورد نظر شما اعتراض نشود، برند شما ثبت میشود. در کل ثبت برند تجاری تقریبا بین ۵۰ تا ۶۰ روز طول می کشد.

هنگام ارسال مدارک به درستی و کامل بودن آن ها توجه کنید چون اگر مدارک ناقص باشند کارشناسان آن را رد کرده و این پروسه ی زمانی طولانی تر می شود.




مدت اعتبار گواهینامه ی ثبت برند

شما بعد از اینکه برند دلخواه خود را ثبت کردید طبق قانون ،به مدت ۱۰ سال مالک آن هستید
و بعد از اتمام دوره در صورت تمایل میتوانید آن را تمدید کنید.
برای تمدید حق مالکیت ۶ماه فرصت دارید. اگر بعد از اتمام دوره آن را تمدید نکنید
آن برند دیگر به شما تعلق نخواهد داشت و ممکن است به شخص دیگری واگذار شود.
هم چنین در صورت عدم تمدید ، اگر کسی از برند شما سوء استفاده کند قادر به پیگیری قانونی نخواهید بود.
پس قبل از اینکه مهلت ۱۰ ساله به اتمام برسد برای تمدید حق مالکیت اقدام کنید تا با هیچگونه مشکلی مواجه نشوید.

مدارک مورد نیاز جهت تمدید برند

همانطور که در بالا گفته شد اعتبار یک برند بعد از ثبت ۱۰ سال می باشد،
بعد از این ده سال نیاز به تمدید برند می باشد، فرآیند تمدید برند هم شبیه ثبت نماد تجاری در سامانه می باشد و مدارکی که نیاز می باشد :

برای اشخاص حقیقی :
  • ارائه اصل یا کپی تصدیق ثبت شده برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مالک علامت برای ثبت علامت تجاری یا علائم تجاری
برای اشخاص حقوقی :
  • ارائه اصل یا کپی تصدیق ثبت شده
  • ارائه روزنامه آخرین تغییرات اعضای هیئت مدیره
  • کپی شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضا

برای تمدید برند ثبت شده، شما باید به مراحل زیر پیش بروید:

۱٫ بررسی تاریخ انقضا: ابتدا باید تاریخ انقضای ثبت نماد تجاری خود را بررسی کنید. این اطلاعات در گواهی ثبت قابل مشاهده است.

۲٫ تهیه اسناد موردنیاز: در اکثر کشورها، برای تمدید برند، شما نیاز به تهیه اسناد خاصی دارید. این ممکن است شامل فرم تمدید و پرداخت هزینه‌های مربوطه باشد.

۳٫ پرداخت هزینه تمدید: شما باید هزینه تمدید برند را به موجودی مالی مربوطه پرداخت کنید. مبلغ این هزینه ممکن است بر اساس طول دوره تمدید و قوانین محلی متفاوت باشد.

۴٫ ارسال اسناد: پس از پرداخت هزینه، باید اسناد لازم را به دفتر ثبت برند و یا سازمان مربوطه ارسال کنید. همچنین، ممکن است در برخی موارد بتوانید این فرآیند را به صورت آنلاین انجام دهید.

۵٫ بررسی مرحله به مرحله: بعد از ارسال اسناد، معمولاً مراحل تمدید برند توسط مقامات صلاحیت‌دار بررسی می‌شود. ممکن است نیاز به زمان و صبر داشته باشد.

۶٫ صدور گواهی تمدید: پس از بررسی و تأیید مستندات، گواهی تمدید برند صادر خواهد شد. این گواهی، زمان جدیدی را برای انقضای برند تعیین می‌کند.

مراحل تمدید ثبت برند

در اینجا مراحل عمومی تمدید ثبت برند را برای شما شرح داده ایم:

۱٫ بررسی تاریخ انقضای ثبت برند: ابتدا باید تاریخ انقضای ثبت نماد تجاری را بررسی کنید. شما باید قبل از انقضای ثبت نماد تجاری، درخواست تمدید را ارائه کنید. این تاریخ را می‌توانید از گواهی ثبت نماد تجاری خود مشاهده کنید.

۲٫ تهیه مدارک مورد نیاز: معمولاً برای تمدید ثبت برند، ارائه مدارکی مانند فرم درخواست تمدید، گواهی ثبت علامت تجاری قبلی، و دیگر اسناد مورد نیاز است. ممکن است همچنین بخواهید مدارک هویتی فرد یا شرکتی که به نام ثبت برند است، نیز تهیه کنید.

۳٫ پرداخت هزینه: برای تمدید ثبت برند، شما باید هزینه مربوطه را پرداخت کنید. این هزینه ممکن است شامل هزینه‌های ثبتی، مالیات و سایر هزینه‌های مربوطه باشد.

۴٫ ارسال درخواست: پس از تهیه مدارک و پرداخت هزینه، باید درخواست تمدید ثبت نماد تجاری را به سازمان ثبتی یا دفتر مربوطه ارسال کنید. این می‌تواند به صورت آنلاین، از طریق سامانه الکترونیکی، یا حضوری باشد.

۵٫ بررسی و تائید درخواست: سازمان ثبتی باید درخواست شما را بررسی کرده و در صورت صحت و کامل بودن درخواست، تمدید ثبت علامت تجاری را تائید کند. برخی کشورها ممکن است تا چند هفته یا ماه زمان ببرد تا درخواست تمدید بررسی شود.

۶٫ دریافت گواهی تمدید: در صورت تائید ثبت علامت تجاری، شما گواهی تمدید جدید را دریافت خواهید کرد. این گواهی برند را صادره کننده معتبری از سازمان ثبتی دریافت خواهید کرد.

هدف ثبت برند

هدف اصلی از به ثبت رساندن برند، حفاظت از حقوق مالکیت معنوی و تجاری برند است. با ثبت برند، صاحب برند حقوق قانونی برای استفاده از آن را به دست می‌آورد و می‌تواند در صورت نقض حقوق خود از سوی دیگران، اقدامات قانونی انجام دهد. این اقدام همچنین اعتبار و اعتماد مشتریان به برند را افزایش می‌دهد، زیرا نشان می‌دهد که برند در قبال تعهدات و کیفیت محصولات یا خدمات خود مسئولیت قانونی دارد. به علاوه، ثبت برند می‌تواند به افزایش ارزش اقتصادی برند کمک کند و از این طریق به توسعه و گسترش کسب و کار کمک نماید.



اعتبار ثبت برند از اظهارنامه دارای ۱۰ سال عبارت است. بعد از به اتمام رسیدن ۱۰ سال به مدت ۶ ماه فرصت تمدید ثبت برند را دارید.


هزینه ثبت برند با توجه به مراحی که باید طی کنید قابل تغییر است.برای اطلاع دقیق با ما در تماس باشید.


کالاهایی که به صورت مستقیم با پوست در تماس هستند مانند لوازم های ارایشی و یا داروهای اختصاصی مورد استفاده ی پزشکی و طبی و همچنین نوشیدنی های گاز دار و مواد غذایی که در ظروف مخصوص ارائه می گردند برای تبلیغات ،بسته بندی ،فرآوری و توزیع ثبت برند الزامی می باشد.


خیر شما برای ثبت برند نیاز ندارید حتما ثبت شرکت انجام دهید .شما با گرفتن جواز مربوط به فعالیت خود قادر هستید برای ثبت برند اقدام نمایید به عنوان مثال اگر شما دارای جواز کسب در زمینه بوتیک و یا لباس فروشی باشید می توانید نام برندی که با آن مشغول به فعالیت می باشید را به ثبت برسانید.