دریافت کد اقتصادی شرکت
نحوه دریافت کد اقتصادی شرکت چگونه است؟

سیستم مالیاتی کشور در سال‌های اخیر گسترده‌تر از همیشه شده و این مسئله نیاز به دریافت برخی کدها را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها افزایش می‌دهد. با دریافت کد اقتصادی شرکت برای ادامه فعالیت‌های این مراکز از امتیازات ویژه‌ای بهره‌مند شده و مجوزهای لازم برای کسب و کار خود را به دست می‌آورید. روند اعطای این کدها تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که همه شرکت‌ها و کسب و کارها این کدها را دریافت کنند. به این ترتیب شرکت‌های غیر قانونی قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود و فرارهای مالیاتی به مرور زمان کمتر و کمتر می‌شوند.

کد اقتصادی چیست؟

شما باید پیش از پرداختن به نحوه اخذ کد اقتصادی شرکت با ماهیت این کدها آشنا شوید. کدهای اقتصادی یک نوع شناسه قانونی است که به صورت 12 رقمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس از دریافت تأییدیه‌های سازمان امور مالیاتی، کدهای اقتصادی مربوط به پرونده شما ارائه می‌شوند. این کدها به شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی اعطا می‌شوند. هر شرکتی تا 2 ماه پس از آغاز فعالیت خود باید برای دریافت این کدها اقدامات لازم را انجام دهد. در غیر این صورت ادامه فعالیت کسب و کار مورد نظر در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی غیر ممکن خواهد بود.

دریافت کد اقتصادی شرکت

دریافت کد اقتصادی شرکت

دریافت کد اقتصادی منحصری

برای دریافت کد اقتصادی شرکت باید به چند مرحله مهم را پشت سر بگذارید. شما می‌توانید در این زمینه هم به صورت شخصی اقدام کنید و هم از کارشناسان مربوطه ما در تک سفیر کمک بخواهید. مهم‌ترین مراحل دریافت این کدها را در زیر مشاهده می‌کنید:

مراجعه به سایت امور مالیاتی کشور

در وهله اول برای رسیدگی به این امور باید به سایت امور مالیاتی کشور مراجعه کرده و فرایند ثبت نام خود را در این سایت اینترنتی دنبال کنید. روش‌های اینترنتی در سال‌های اخیر جایگزین ثبت‌نام‌های فیزیکی شده‌اند و در بسیاری از ادارات و ارگان‌های دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این سایت باید گزینه ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی را بزنید و برای ادامه مراحل منتظر بمانید. فرایند پیش ثبت نام امور مالیاتی در این مرحله به سهولت انجام می‌گیرد و زمان زیادی برای انجام آن صرف نمی‌شود.

وارد کردن اطلاعات در سایت

در بخش بعدی از مراحل ثبت نام برای دریافت کد اقتصادی باید اطلاعات خود را در فیلدهای مربوطه وارد کنید. در این بخش یک پاکت شامل نام‌های کاربری و رمز عبور نیز از کاربران دریافت می‌شود که برای ارائه این کدها اهمیت زیادی دارند. برای ورود به سایت در هر نوبت باید این اطلاعات را وارد کنید. پس از تکمیل این مراحل، اطلاعات شغلی خود را در بخش‌های مربوطه وارد کنید. برخی از مدارک شغلی شما باید در سایت بارگذاری شود و برخی از آن‌ها نیز به صورت حضوری به سازمان ارائه می‌شوند.

تکمیل مدارک دریافت کد اقتصادی

برای دریافت کد اقتصادی شرکت باید حتماً مدارک مورد نیاز را در مراحل ثبت نام و پیش ثبت نام در اختیار داشته باشید. برخی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز در این حوزه شامل موارد زیر هستند:

  • کپی‌هایی از دریافت‌های اقتصادی
  • عکس‌های 2 در 3 متقاضی کد اقتصادی
  • کپی از پروانه کسب با توجه به نوع مشاغل و کسب و کار مورد نظر متقاضیان
  • فتوکپی کلیه مدارک شناسایی و کارت‌های ملی
  • پرداخت مبلغ 10 هزار ریال به عنوان فیش پرداختی
  • فرم‌های تکمیلی را ارائه دهید؛ این فرم‌ها شامل اطلاعات شخصی و فردی افراد خواهند بود.
  • کپی کارت‌های اقتصادی قبلی؛ در صورتی که پیش‌تر این کارت‌ها را دریافت کرده‌اید، باید نسخه‌های قدیمی کارت خود را در سایت بارگذاری کرده و یا به صورت فیزیکی در پرونده خود قرار دهید.
دریافت کد اقتصادی شرکت

دریافت کد اقتصادی شرکت

مدارک اشخاص حقوقی برای دریافت کد اقتصادی

در بخش بعدی از مبحث دریافت کد اقتصادی شرکت، به شرایط دریافت این کارت‌ها برای اشخاص حقوقی می‌پردازیم. برخی از مهم‌ترین مدارک مربوط به این حوزه شامل موارد زیر هستند:

  • ابتدا فرم‌های ثبت و شناسایی را از سازمان دارایی دریافت کرده و اطلاعات مربوطه را در بخش‌های مختلف وارد کنید. در این مرحله باید فرم‌ها را به سازمان ارائه دهید.
  • سپس از واحدهای خدمات دارایی، دفترچه‌های کد اقتصادی را دریافت کرده و آن‌ها را تکمیل کنید.
  • سپس باید کپی کارت ملی و مدارک شناسایی کلیه اعضای هیئت مدیره را فراهم کرده و برای دریافت کد اقتصادی شرکت به کار ببرید.
  • در بخش بعدی کپی‌های آگهی تأسیس شرکت و تغییرات مربوط به آن در پرونده قرار می‌گیرد.
  • اساسنامه‌های شرکت نیز باید بخشی از پرونده مربوط به دریافت کدهای اقتصادی را تشکیل دهند. کپی این اساسنامه‌ها را به پرونده انتقال دهید.
  • در این زمینه باید یک تقاضانامه برای شرکت‌های سهامی ارائه دهید که برای دریافت کد در خصوص اشخاص حقوقی به کار می‌رود.
  • کپی‌های مجوز تأسیس یا پروانه‌های بهره برداری نیز در این زمینه از اشخاص حقوقی دریافت می‌شود.
  • در بخش‌های بعدی باید مالیات‌های مربوطه را پرداخت کرده و تمبر مربوط به آن‌ها را ابطال کنید
  • کپی‌های سند مالکیت شرکت و کسب و کار مورد نظر نیز ضمیمه پرونده خواهد شد.

بازه‌های زمانی صدور کد اقتصادی

بازه‌های زمانی صدور کارت در زمینه دریافت کد اقتصادی شرکت اهمیت زیادی دارد. در زمان اقدام برای دریافت این کدها حتماً به این فاکتورها دقت داشته باشید. پس از تکمیل مدارک و ارجاع آن‌ها به سازمان ذی ربط، تقریباً 14 روز طول می‌کشد که تا یک کد اقتصادی معتبر برای افراد صادر شود.

شما باید مراحل متعددی در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی پشت سر بگذارید و تأییدیه‌های مربوط به کسب و کارها دریافت کنید. در خصوص دریافت کد اقتصادی شرکت باید به مشکلات احتمالی و نقص‌های پرونده خود نیز دقت داشته باشید. در صورت وقوع این شرایط باید حتماً مدت زمان بیشتری برای صدور کارت خود در نظر بگیرید.

نتیجه گیری

در این بخش در رابطه با شرایط دریافت کد اقتصادی شرکت و روش‌های ثبت نام و پیش ثبت نام در سایت‌های مربوطه نکاتی را بررسی کردیم. این کدها در سال‌های اخیر برای ادامه فعالیت‌های کسب و کارها ارائه می‌شوند و مزایای بی شماری برای کاربران به همراه می‌آورند. شما می‌توانید از این کدهای ویژه برای کسب امتیازات ویژه تجاری استفاده کنید. دولت این قانون جدید در راستای پیشگیری از فعالیت‌های شرکت‌های غیر قانونی تصویب کرده است و در سال‌های اخیر به شدت در خصوص راه اندازی شرکت‌های جدید پیگیری می‌شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *