مراحل ثبت کردن برند
مراحل ثبت کردن برند

مراحل ثبت کردن برند

مراحل ثبت کردن برند یک فرآیند قانونی است که به شما اجازه می‌دهد یک علامت تجاری (برند) را به صورت رسمی ثبت کنید و از حقوق انحصاری آن بهره‌مند شوید. این علامت تجاری می‌تواند شامل نام تجاری، لوگو، یا هر نشانه‌ای باشد که محصولات یا خدمات شما را از دیگران متمایز می‌کند.

برای انجام مراحل ثبت کردن برند در دفاتر ملی یا منطقه ای باید درخواست دهید که این درخواست یکسری ملزومات باید داشته باشد:

  1. فهرست کاملی از از محصولات و کالاهای برگزیده شرکت و برند تجاری شما
  2. یک بازسازی واضحی از برند شرکت شما با تمامی رنگ ها و طرح ها و نقشه های سه بعدی
  3. متفاوت و متمایز با سایر برند های تجاری
  4.  ثبت برند شما نباید به قوانین  و اخلاقیات بی حرمتی کند.

مراحل ثبت کردن برندمشخصات صاحب برند شرکت جهت انجام مراحل ثبت کردن برند

برای ثبت برند به نام یک شرکت، باید اطلاعات و مشخصات صاحب برند (شرکت) را به دقت وارد کنید. این مشخصات شامل موارد زیر است:

  1. نام شرکت: نام کامل و قانونی شرکت که در روزنامه رسمی ثبت شده است.
  2. نوع شرکت: نوع حقوقی شرکت (مانند سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود و غیره).
  3. شماره ثبت شرکت: شماره‌ای که شرکت با آن در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.
  4. تاریخ ثبت شرکت: تاریخ رسمی ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها.
  5. کد اقتصادی: کد اقتصادی شرکت که توسط سازمان امور مالیاتی کشور صادر شده است.
  6. نشانی شرکت: آدرس کامل و دقیق محل قانونی شرکت، شامل شهر، خیابان، پلاک و کد پستی.
  7. شماره تماس: شماره تلفن و فکس شرکت برای ارتباطات رسمی.
  8. نشانی ایمیل: آدرس ایمیل رسمی شرکت برای ارسال و دریافت مکاتبات الکترونیکی.
  9. نماینده قانونی شرکت: اطلاعات نماینده قانونی شرکت که می‌تواند مدیر عامل، رئیس هیئت مدیره یا وکیل شرکت باشد. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، سمت و نشانی محل سکونت نماینده است.
  10. مدارک شناسایی نماینده قانونی: کپی مدارک شناسایی نماینده قانونی (کارت ملی و شناسنامه).
  11. روزنامه رسمی تأسیس و آخرین تغییرات شرکت: نسخه‌های روزنامه رسمی مربوط به تأسیس و آخرین تغییرات شرکت.
  12. مجوز فعالیت: در صورتی که برای فعالیت شرکت نیاز به مجوز خاصی باشد (مانند پروانه بهره‌برداری، پروانه کسب و کار و غیره)، باید کپی این مجوز نیز ارائه شود.

مدارک مورد تیاز جهت ثبت برند

شخص حقیقی: کپی شناسنامه، کارت ملی،کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)،
کپی مجوز فعالیت
(جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

شخص حقوقی: کپی شناسنامه، کپی کارت ملی،کپی روزنامه ی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)،
کپی مجوز فعالیت
(جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری ، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)،
کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)

نکته: در صورتی که در تصویر علامت یا نام مورد نظر شما جهت ثبت، کلمه یا حروف لاتین استفاده نشده باشد، ارائه ی کارت بازرگانی الزامی نخواهد بود.

مراحل ثبت کردن برند

چه برندی را نمی توان ثبت کرد؟

ثبت برخی از برندها و علائم تجاری در ایران ممنوع است. بر اساس قوانین و مقررات ثبت علائم تجاری، موارد زیر نمی‌توانند به عنوان برند ثبت شوند:

  1. علائم گمراه‌کننده: علائمی که می‌توانند مصرف‌کنندگان را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبدا جغرافیایی کالاها و خدمات گمراه کنند.
  2. علائم مشابه یا تقلیدی: علائمی که به طور کامل یا تا حدی مشابه علائم تجاری ثبت‌شده دیگر باشند و ممکن است باعث اشتباه یا گمراهی مصرف‌کنندگان شوند.
  3. علائم مخالف نظم عمومی و اخلاق حسنه: علائمی که خلاف موازین شرعی، اخلاقی یا نظم عمومی باشند.
  4. علائم رسمی و نمادهای ملی: استفاده از پرچم، نشان‌های دولتی، نشان‌های نظامی، نمادهای رسمی کشور و سازمان‌های بین‌المللی بدون مجوز رسمی ممنوع است.
  5. نام‌ها و عنوان‌های عمومی: نام‌ها و عنوان‌هایی که به طور عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند و اختصاص به فرد یا شرکت خاصی ندارند.
  6. علائم گمراه‌کننده در مورد مبدا جغرافیایی: علائمی که باعث ایجاد تصور غلط در مصرف‌کنندگان نسبت به مبدا جغرافیایی کالاها و خدمات شوند.
  7. علائم شبیه به علائم مشهور: علائمی که شبیه به علائم تجاری مشهور در ایران یا سایر کشورها باشند، حتی اگر این علائم در ایران ثبت نشده باشند.

مراحل اصلی ثبت برند در ایران

انتخاب نام تجاری مناسب:

نام تجاری شما نباید مشابه یا گیج‌کننده با برندهای ثبت‌شده دیگر باشد. همچنین نباید از کلمات عمومی یا توصیفی استفاده شود که نمی‌توانند به صورت انحصاری ثبت شوند.

جستجو در بانک اطلاعاتی علائم تجاری:

قبل از ثبت برند، بهتر است بررسی کنید که آیا نام تجاری مورد نظر شما قبلاً ثبت نشده است. این کار از طریق سامانه‌های مربوطه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می‌شود.

مدارکی که معمولاً برای ثبت برند نیاز است عبارتند از:

اظهارنامه ثبت علامت تجاری

مدارک شناسایی متقاضی (شخص حقیقی یا حقوقی)ن

نمونه‌ای از علامت تجاری

مدارک مربوط به فعالیت تجاری

تکمیل و ارسال درخواست:

اظهارنامه ثبت علامت تجاری را باید به صورت الکترونیکی از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تکمیل و ارسال کنید.

بررسی و ارزیابی توسط اداره مالکیت صنعتی:

پس از ارسال درخواست، اداره مالکیت صنعتی آن را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که نام تجاری شما با قوانین و مقررات موجود سازگار است.

انتشار آگهی در روزنامه رسمی:

در صورتی که درخواست شما مورد تایید قرار گیرد، آگهی ثبت علامت تجاری در روزنامه رسمی منتشر می‌شود. این آگهی به منظور اطلاع عمومی و جلوگیری از اعتراضات احتمالی است.

صدور گواهینامه ثبت علامت تجاری:

پس از انتشار آگهی و در صورتی که اعتراضی به ثبت برند شما وارد نشود، گواهینامه ثبت علامت تجاری صادر و به شما تحویل داده می‌شود.

تمدید دوره‌های ثبت:

برند ثبت‌شده برای مدت معینی (معمولاً 10 سال) معتبر است و پس از آن نیاز به تمدید دارد.

این مراحل ممکن است زمان‌بر باشد و توصیه می‌شود که در این فرآیند از مشاوران حقوقی یا وکلا متخصص در زمینه ثبت علائم تجاری کمک بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که تمامی مراحل به درستی انجام می‌شود و از حقوق قانونی برند خود به خوبی محافظت می‌کنید.

اطلاع از تایید برند

پس از آنکه مدارک موردنیاز در سامانه را تکمیل کردید،باید توسط کارشناسان مربوطه برسی شود.
این کار مدتی طول می کشد و سپس نتیجه اعلام خواهد شد.
در صورتی که بخواهید از نظر کارشناسان اطلاع یابید، باید وارد سامانه شوید و نتیجه ثبت برند  را چک کنید.

نکته مهم

یکی از مواردی که باید اگاه باشید زمانی می باشد که برند مدنظر خود را براساس قوانین تعریف شده انتخاب نمی کنید.
در این صورت با وارد کردن نمونه برند خود در سامانه مالکیت و بررسی کارشناسان، برند شما رد خواهد شد.
اما این تنها مشکلی نخواهد بود که با انتخاب اشتباه برند به وجود می آید.
اگر برند مدنظر شما توسط کارشناسان تایید نشود، از اعتبار شرکت شما در آینده کاسته خواهد شد.
هر چند که برند بعدی دقیقا طبق قوانین مورد تایید سامانه باشد.

در پایان

خرید و ثبت برند (لوگوی تجاری) یک موضوع مهم و پیچیده و یکی از شیوه های بازاریابی است که به راحتی می تواند زنجیره ای از مشتریان راضی را تشکیل دهد. وجود این زنجیره با تبلیغاتشان باعث گسترش کسب و کار شما می شود و لزوم ثبت برند هم به همین دلیل می باشد. پس برای انتخاب برند حتماً با مشاوران تکسفیر در ارتباط باشید تا مراحل ثبت برند به سرعت انجام شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *