مدارک ثبت برند شامل چه مواردی می شود؟

مدارک ثبت برند بسته به نوع درخواست های متقاضیان و نیازهای کسب و کارهای مرتبط متغیر است. برندهای تجاری در ایران معمولاً در چند دسته بندی اساسی قرار می گیرند که هر یک از این دسته بندی ها نیاز به مراحل ثبت خاص خود دارند. ارزیابی وضعیت کسب و کار شما نقش حیاتی در تعیین مسیر ثبت برند دارد. با ثبت هر برند، تمامی حقوق تجاری مربوط به آن به واحد اقتصادی شما اختصاص می یابد.

ثبت برند یک گام مهم در استقرار و توسعه کسب و کار است. این فرایند باعث تأیید حقوق مالکیت شما بر روی نام تجاری و نشان های تجاری می شود. با این ثبت شما قادر به استفاده کامل از برند خود و جلوگیری از استفاده غیرمجاز دیگران از آن خواهید بود. برای ثبت برند، معمولاً نیاز به تهیه مدارکی از قبیل مدارک شناسایی، اطلاعات مربوط به برند، مدارک ثبت شرکت و دیگر اسناد مرتبط است. این مدارک و اطلاعات باید دقیق و کامل باشند تا فرایند ثبت برند با موفقیت انجام شود. بنابراین ثبت برند نه تنها به شناخته شدن کسب و کار شما کمک می کند، بلکه از حقوق مالکیت شما نیز حمایت می کند و در پیشبرد کسب و کارتان تأثیرگذار است.

مدارک ثبت برند

مدارک ثبت برند با در نظر گرفتن وضعیت کسب و کار امروزی و شرایط ثبت آن تعیین می شود. در این خصوص به نام های پیشنهادی متقاضیان توجه شده و بر اساس قوانین این حوزه مناسب ترین ها انتخاب خواهند شد. برخی از مهم ترین مدارک ثبت برند در کشور ما از قرار زیر هستند:

  • پیش از هر چیز مدارک هویتی افراد شامل اطلاعات شناسنامه ای و کارت ملی افراد در پرونده شما قرار می گیرد. کارت ملی متقاضیان ثبت و کپی های برابر اصل آن به صورت الکترونیکی در سامانه مربوطه بارگذاری می شود.
  • در بخش بعدی برای عضویت در سامانه باید در سامانه ثنا عضو شوید و تأییدیه های آن را در دفاتر الکترونیکی به دست آورید. متقاضیان باید با یک کارتابل معتبر در سامانه ثنا برای ثبت برند خود اقدام کنند.
  • در بخش بعدی گواهی های امضای هر یک از متقاضیان ارائه شده و مدارک مربوط به آن ها در دفاتر ثبت اسناد رسمی آماده می شود.
  • مجوزهای فعالیت افراد در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار بوده و باید ضمیمه پرونده شوند. این مجوزها پروانه های کسب و جوازهای تأسیس افراد را پوشش می دهند.
  • برای تکمیل مدارک ثبت برند باید تأییدیه های صمت را نیز در دسترس داشته باشید.
  • در صورتی که در برند شما از حروف لاتین استفاده شود باید حتماً تأییدیه های اتاق بازرگانی را دریافت کرده و حتی الامکان کارت بازرگانی مربوط به فعالیت های برون مرزی را نیز در اختیار داشته باشید.
  • در خصوص استفاده از خدمات وکلا در پروسه ثبت برندهای تجاری در میان مدارک ثبت برند حتماً وکالت نامه وکیل خود را نیز قرار دهید.
مدارک ثبت برند
مدارک ثبت برند

کلیه مراحل ثبت برند

پس از تکمیل مدارک ثبت برند باید وارد مراحل ثبت این نام های تجاری شده و امور دریافت آن ها را به صورت قانونی پشت سر بگذارید. در این حوزه می توانید از خدمات وکلای کاردان نیز بهره مند شوید. کارشناسان این حوزه به شما کمک می کنند که مناسب ترین نام ها را بدون دردسرهای رایج در این زمینه انتخاب کنید. تیم متخصص مؤسسه تکسفیر، با داشتن تجربه و دانش وسیع در زمینه های مختلف حقوقی، به مشتریان خود کمک می کند تا در مسائل مربوط به ثبت شرکت، حل اختلافات حقوقی و سایر موارد مرتبط با حقوق و قوانین به بهترین شکل ممکن راهنمایی شوند و حقوق خود را حفظ کنند. پس از تکمیل مدارک اولیه مراحل زیر را برای ثبت برند تجاری خود در کشور انجام دهید:

کلیه مراحل ثبت برند
کلیه مراحل ثبت برند

استعلام نام انتخابی

برند شما با یک نام مشخص می شود؛ به همین خاطر پیش از هر چیز باید از یونیک و غیر کپی بودن آن اطمینان حاصل کنید. استعلام نام انتخابی شما در سامانه های الکترونیکی مربوطه به سهولت انجام می گیرد. در این خصوص می توانید پس از تکمیل اظهارنامه ها و مدارک اولیه برای استعلام نام فعالیت تجاری خود اقدام کنید. سپس در این بخش سه حالت وجود دارد یا تقاضای شما برای ثبت برند رد می شود یا نام انتخابی شما تأیید صلاحیت خواهد شد. در صورتی که نقصی در پرونده شما وجود داشته باشد در همین مرحله توسط کارشناسان مشخص می شود و مراتب کار به شما اعلام خواهد شد.

مرحله آگهی برند

در بخش بعدی آگهی هایی در رابطه با ثبت برند شما صادر می شود و در چند مرحله یونیک بودن نام انتخابی شما ارزیابی می شود. این آگهی ها در مراحل ثبت شرکت ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در این زمینه باید به هزینه های ثبت آگهی های برند توجه داشته باشید. این آگهی ها در چند مرحله پس از تکمیل مدارک ثبت برند درج خواهند شد.

ارسال اطلاعات به اداره مالکیت معنوی برندها

در بخش بعدی مدارک ثبت برند به سازمان مالکیت معنوی عنوان های تجاری ارسال می شوند و مراحل ثبتی آن ها به پایان می رسد. شما می توانید در این بخش مراحل دریافت و صدور برند تجاری خود را پیگیری کرده و استعلامات اولیه را انجام دهید. در این بخش باید هزینه های ثبت نام تجاری را به صورت الکترونیکی پرداخت کرده و فیش های واریزی خود را در پرونده ضمیمه کند. پس از ثبت مدارک باید در بازه های زمانی به خصوصی تا ثبت رسمی برند منتظر بمانید.

زمان لازم برای ثبت برند

زمان لازم برای ثبت برند پس از تحویل مدارک معمولاً حدود ۲۰ تا ۶۰ روز کاری برای بررسی پرونده توسط مراجع ثبتی می باشد. این زمان ممکن است با توجه به نوع برند، میزان اشتغال مراجع ثبتی و شرایط خاص دیگر متغیر باشد. در طی این بازه زمانی، مراجع ثبتی مدارک و اطلاعات ارسالی شما را بررسی کرده و اعلام نتیجه نهایی به شما خواهند کرد.

اگر در این مدت مشکل یا نیاز به تکمیل اطلاعات بیشتر وجود داشته باشد، ممکن است زمان لازم برای ثبت برند افزایش یابد. بهتر است در طول این مدت به صورت دقیق پیگیری و اطلاع رسانی با مراجع ثبتی نمایید تا فرایند ثبت برند شما به صورت سریع تر و با کیفیت بیشتر انجام شود.

جمع بندی

مدارک ثبت برند از اهمیت بسزایی برخوردارند. این مدارک شامل مواردی همچون مدارک هویتی افراد، عضویت در سامانه های مربوطه، گواهی های امضا، مجوزهای فعالیت، تأییدیه های صمت و اتاق بازرگانی و وکالت نامه وکیل هستند. پس از تهیه مدارک ثبت برند، مراحل ثبت نام های تجاری انجام می شود. این مراحل شامل استعلام نام انتخابی، مرحله آگهی برند و ارسال اطلاعات به اداره مالکیت معنوی برندها می شود. در هر مرحله باید دقت خاصی به اطلاعات و مدارک داشته باشید تا ثبت برند شما به صورت قانونی انجام شود.

استفاده از خدمات وکلا و کارشناسان متخصص می تواند در این فرایند مفید باشد. آن ها می توانند شما را در انتخاب نام مناسب و دقیق، ارسال مدارک و انجام مراحل ثبت برند یاری نمایند. شما می توانید با پایان مراحل ثبت برند، منتظر دریافت نام تجاری خود باشید. این فرایند نیازمند صبر و پیگیری دقیق است تا برند شما به صورت رسمی ثبت شود و حقوق مالکیت مرتبط با آن تضمین گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
برای مشاوره رایگان کلیک کنید