نشانه های مبدأ جغرافیایی:
- نشان جغرافیایی، را میتوان اینگونه تعریف کرد که نشانی می باشد که مبدأ کالایی را به منطقه ، قلمرو یا ناحیه ای از کشور منتسب می کند، به شرط اینکه مرغوبیت و کیفیت ، شهرت یا دیگر خصوصیات کالا ها اساساً قابل انتساب به مبدأ جغرافیایی آن باشد. عباراتی نظیر عسل سبلان ، فرش ایران و پسته ی رفسنجان، از این دست می باشند.
- از نظر نوع محصولات کشاورزی، برطبق فاکتورهای محلی ناشی از خاک و هوا و آب ، از لحاظ کیفی، قابل تمایز و ارزیابی هستند. البته حمایت از نشانه های جغرافیایی محدود به محصولات کشاورزی نمی شوند. نشانه جغرافیایی، به قلمرو یا مکان خاصی اشاره دارند که ویژگی های کیفی آن محصول را که نشات گرفته از آن قلمرو یا مکان است، مشخص می کند.
- نشــــانه جغرافیایی این را به مصرف کنندگان می گوید که یک محصول در محل مشخصی تولید شده است و چنین مشخصات خاصی دارد که از محل تولید آن نشات میگیرد ، بنابر همین دلیل با علامت تجاری که از سمت مالک آن جهت بوجود آمدن تمایز محصولاتش از سایر کالاها استفاده می شود ، تفاوت دارد. نشانه های جغرافیایی را می توان در قالب قوانین قوانین حمایت از مصرف کنندگان یا مقابله با رقابت غیرمنصفانه یا قوانین خاص مورد حمایت قرار داد.
اسرار تجاری:
اسرار تجاری می تواند شامل الگو، فرمول، ایده ، مهارت عینی، اطلاعات یا فرایند منسجمی باشد که اولاً مزیت رقابتی برای صاحب آن در بازار بوجود آورد و ثانیاً با آن اطلاعات بصورت اطلاعات محرمانه رفتار شود که بشکل متعارف انتظار می رود. از اینکه رقبا یا عموم مردم از آن مطلع شوند، ممانعت و جلوگیری شود و از دزدیده شدن و به دست آوردن غیرقانونی یا دستبرد زدن به آن ها جلوگیری شود.
جهت حمایت کردن از اسرار تجاری، این اسرار در جایی به ثبت نمی رسمند بلکه باید از سمت صاحب اسرار تجاری به شکل محرمانه نگهداری گردند. نمونه ی معروفی از اسرار تجاری ، فرمول کوکاکولا بحساب می آید که در گاو صندوق یک بانک نگهداری می شود که فقط با تایید و صلاح دید هیئت مدیره ی شرکت کوکاکولا باز خواهد شد و تنها دو نفر از کارکنان کوکاکولا بطور همزمان از فرمول اطلاع دارند که برای عمـوم هویت آنها افشا نمی شود و حتی آن ها مجاز نمی باشند که با یک هواپیما پرواز کنند. البته اتخاذ کردن تدابیر حفاظتی متعارف جهت نگهداری از این اسرار تجاری، کفـــــایت می کند.
دارنده ی یک راز تجاری این امکان را دارد که ، دیگران را از کپی کردن، استفاده کردن یا حتی منفعت بردن از اسرار تجاری و یا افشا کردن آن اسرار نزد سایرین بدون اجازه قبلی ممنوع کند.
حمایت کردن از اسرار تجاری همچنین میتواند درقالب قوانین مسئولیت مدنی یا قوانین مقابله کردن با رقابت غیرمنصفانه باشد.