دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی چگونه است
دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی چگونه است

دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی چگونه است: بر اساس قوانین جدید سازمان دارایی کشور هر شرکتی پس از تأیید و راه اندازی به مدت 2 ماه مهلت دارد که برای دریافت کدهای اقتصادی مورد نیاز خود اقدام کند. این کدها قابلیت‌های ویژه‌ای به شرکت و کسب و کار شما اضافه می‌کنند و برای اعمال قانون در خصوص شرکت‌های متخلف به کار می‌روند. با ثبت کدهای اقتصادی به تدریج از فرارهای مالیاتی شرکت‌ها پیشگیری خواهد شد و عدالت در امور اقتصادی کل کشور برقرار خواهد شد. البته در رابطه با این که دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی چگونه است ابهاماتی برای برخی از کاربران وجود دارد که بد نیست به این موارد رسیدگی کنیم. در این بخش از مقاله موسسه تکسفیر به چگونگی دریافت این کدها می‌پردازیم.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کدهای اقتصادی

برای این که ببینیم دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی چگونه است پیش از هر چیز باید به مدارک مورد نیاز در این زمینه بپردازیم. برخی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای اعطای این کدها از سازمان‌های رسمی کشور به شرح زیر هستند:

  • برخی از مدارک توسط سازمان امور مالیاتی از متقاضیان دریافت می‌شود که باید آن‌ها را بر اساس خواسته‌های کارشناسان امور مالیاتی آماده سازی کنید.
  • در این خصوص باید مالیات‌های مربوط به پرداخت تمبر مالیات را در نظر بگیرید و بودجه مورد نیاز برای آن‌ها را آماده سازی کنید.
  • نامه‌های شروع به فعالت شرکت که از سازمان‌های ذی ربط دریافت می‌شوند.
  • در این خصوص باید اسناد مربوط به مالکیت شرکت‌ها را نیز فراهم کرده و آن‌ها را در پرونده خود قرار دهید. در این زمینه برای ارائه مدارک املاک استیجاری باید قراردادهای بین خود و موجر را ارائه دهید.
  • کپی پروانه بهره برداری یا تأسیس شرکت و مرکز مورد نظر نیز در این پرونده قرار می‌گیرد.
  • تغییرات ثبتی شرکت نیز در 2 نسخه ضمیمه پرونده مذکور خواهد شد و روند دریافت کدهای اقتصادی را ساده‌تر می‌کنند.
  • کپی‌های اظهارنامه‌های شرکتی در خصوص شرکت‌های غیر سهامی نیز به این موارد علاوه می‌شوند.
  • کپی‌های اساسنامه مربوط به دریافت کدهای اقتصادی
  • برای این منظور باید فرم‌های مربوطه را از سازمان ذی ربط دریافت کرده و آن‌ها را تکمیل کرده و در پرونده خود قرار دهید.
مدارک مورد نیاز برای دریافت کدهای اقتصادی

مدارک مورد نیاز برای دریافت کدهای اقتصادی

برای ثبت کد اقتصادی چه مراحلی انجام می‌شود؟

بسیاری از کاربران از کارشناسان امور مالیاتی می‌پرسند، دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی چگونه است و در این زمینه چه مراحلی پشت سر گذاشته می‌شوند. برخی از مهم‌ترین مراحل ثبت و دریافت این کدها را در این بخش مشاهده می‌کنید:

مراحل اولیه ثبت نام برای کد اقتصادی

برای دریافت این کدهای اقتصادی و پیش ثبت نام اولیه برای رسیدگی به پرونده شرکت و سازمان خود پیش از هر چیز باید به سامانه امور مالیاتی کشور که به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار دارند مراجعه کنید. در این بخش گزینه ثبت الکترونیکی کد اقتصادی را بزنید و وارد سامانه مذکور شوید. سپس گزینه پیش ثبت نام را در بخش‌های مورد نظر بزنید.

مرحله ورود اطلاعات

در بخش بعدی باید به اطلاعات خواسته شده در فیلدهای موجود در سایت رسیدگی کنید. با پر کردن این فیلدها فرایند پیش ثبت نام به خوبی تکمیل می‌شود. در ادامه پاکتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که رمز عبور و کد کاربری شما در آن جای دارد. سپس باید این اطلاعات را به سازمان امور مالیاتی منطقه خود ببرید و بقیه مراحل را در این سازمان پیگیری کنید. اگر در فهرست مدارک شما هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، مراحل ثبت نام شما تأیید خواهد شد.

پیگیری ثبت نام کد اقتصادی

پس از ثبت نام در خصوص دریافت کدهای اقتصادی باید روند دریافت این کدها را پیگیری کنید. استعلام وضعیت کد خواسته شده به شما کمک می‌کند که در این زمینه اطلاعات بیشتری پیدا کنید و فرایند ثبت نام را به خوبی دنبال کنید. در خصوص استعلام این کدها روش‌های بسیاری وجود دارد. استعلام از سامانه‌های آنلاین سازمانی مزایای بی شماری برای پیگیری فرایند پیش ثبت نام کد اقتصادی دارد. شما می‌توانید این کدها را در کوتاه‌ترین بازه‌های زمانی به سهولت دریافت کنید. در صورت بروز هر گونه نقص در پرونده شما در حین استعلام، موارد مورد نظر مشخص خواهند شد. به این ترتیب تکمیل پرونده برای کاربران کار ساده‌تری خواهد شد.

فرایند دریافت کد اقتصادی

در خصوص این که دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی چگونه است باید به مراحل دریافت آن پس از تأیید پیش ثبت نام اولیه در سایت مربوطه دقت داشته باشید. شما می‌توانید با مراجعه حضوری به سازمان امور مالیاتی کشور و ارائه شماره واحد مالیاتی مربوطه این کدها را دریافت کنید. به این ترتیب کار شما را برای دسترسی به کد اعطا شده ساده‌تر خواهد شد. کد اقتصادی 12 رقمی شما به همراه کلاسه پرونده به سهولت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه اشخاصی باید کد اقتصادی دریافت کنند؟

دریافت این کدها برای بسیاری از افراد الزامی است؛ برای دریافت کد اقتصادی مربوطه باید حتماً به الزامات سازمان مالیاتی نیز دقت داشته باشید. برخی از مهم‌ترین اشخاص مکلف به پرداخت کدهای اقتصادی به شرح زیر هستند:

  • کسانی که در زمینه تولید کالاها در کشور فعالیت می‌کنند.
  • کلیه اشخاصی که در حوزه واردات و صادرات کالا فعالیت دارند باید برای دریافت کد اقتصادی مورد نیاز خود اقدام کنند.
  • دریافت کد برای فرایند توزیع کالاها در سطح کشور نیز اهمیت زیادی دارد و فعالان این حوزه باید برای دریافت این کدها اقدامات لازم را انجام دهند.
  • اشخاصی که در زمینه کنترل و مونتاژ اقلام فعالیت دارند به کدهای اقتصادی نیاز خواهند داشت.

در این میان برخی از اشخاص نیازی به دریافت کدهای اقتصادی نخواهند داشت. از میان آن‌ها می‌توان به مراکز مذهبی مانند مساجد و تکایا اشاره کرد که در زمینه فعالیت‌های عام‌المنفعه مشغول به کار هستند. اشخاصی که در حوزه فعالیت‌های هنری مشغول هستند نیز نیازی به این کدها نخواهند داشت. اعضای هیئت علمی و فعالیت‌های مربوط به آن نیاز به دریافت این کدها نخواهند داشت.

چه اشخاصی باید کد اقتصادی دریافت کنند؟

چه اشخاصی باید کد اقتصادی دریافت کنند؟

نتیجه گیری

در این قسمت در رابطه با روش دریافت انواع کدهای اقتصادی اشخاص حقوقی و مراحل پیش ثبت نام در این زمینه نکاتی را بررسی کردیم. با تکمیل مدارک در سایت‌های رسمی مربوط به سامانه امور مالیاتی می‌توانید به سرعت این کدها را دریافت کنید. کدهای اقتصادی برای قانونی‌تر شدن فعالیت‌های شرکت‌ها و سازمان‌های مربوط به شغل شما الزامی است. در سال‌های اخیر قوانین بسیار محکمی در این زمینه تصویب شده‌اند که همه مشاغل مکلف به توجه به آن‌ها خواهند بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *