ثبت شرکت کامپیوتری مراحل هزینه و شرایط تاسیس
ثبت شرکت کامپیوتری مراحل هزینه و شرایط تاسیس

ثبت شرکت کامپیوتری مراحل هزینه و شرایط تاسیس: جهان امروز ما جهانی اینترنتی و آنلاین است. امور روزانه مردم هر روز بیشتر با فضای دیجیتال و آنلاین گره خورده است. در این بین شرکت هایی در زمینه های کامپیوتری و فناوری اطلاعات هستند که تلاش می کنند تا با ارائه خدمات متنوع در این حوزه، درآمد و سود قابل توجهیرا بتوانند به دست بیاورند. این شرکت‌های کامپیوتری معمولاً در حوزه‌هایی مانند تهیه و فروش نرم‌افزار، پشتیبانی فنی، طراحی و ویرایش گرافیکی و سایر خدمات مربوطه در حال فعالیت و خدمات دهی هستند. همچنین، شرکت‌های فعال در حوزه طراحی سایت و یا ارائه خدمات هاستینگ و پشتیبانی وب‌سایت نیز از جمله شرکت‌های کامپیوتری به شمار می روند.

ثبت شرکت کامپیوتری مراحل هزینه و شرایط تاسیس

همانطور که می دانید در دنیای امروز فناوری اطلاعات به جزء جدایی‌ناپذیری از زندگی انسان ها شده است و تمامی ابعاد زندگی انسان ها را در بر گرفته است. به‌ندرت می‌توان فردی را یافت که با این حوزه در ارتباط نباشد. از همین رو، با افزایش تقاضای جامعه برای خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات، ثبت شرکت‌های کامپیوتری فعال در این حوزه بسیار رایج و پرطرفدار شده است.

شرکت‌های کامپیوتری می‌توانند در بخش‌های متنوعی فعالیت کنند. این بخش ها شامل تولید نرم‌افزار، پشتیبانی شبکه‌های اطلاع‌رسانی، ارائه مشاوره و نظارت بر پروژه‌های انفورماتیک، تجارت الکترونیک و حتی طراحی و توسعه بازی‌های رایانه‌ای می باشد. برخی از این زمینه‌های فعالیت نیازمند اخذ مجوز از وزارت ارتباطات است، در حالی که برخی دیگر از خدمات، بدون نیاز به مجوز قابل ارائه هستند.

برای این که بتوانید یک شرکت در زمینه کامپیوتری تاسیس کنید، باید ابتدا ثبت شرکت را انجام دهید. ثبت این شرکت‌ها، نیاز به رعایت مقررات و مراحل مشخصی است. شرکت هایی که در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت می کنند، برای ثبت قانونی خود نیازی به اخذ مجوز از شورای عالی انفورماتیک ندارند.

از سال ۱۳۷۶ این تصمیم  اخذ شد تا روند ثبت شرکت ها ساده تر شود. بنابراین، برای شروع روند ثبت شرکت، متقاضی باید مدارک لازم را به اتحادیه صنفی رایانه‌ای ارائه کند و پس از احراز صلاحیت، شرکت خود را به صورت قانونی ثبت نماید.

ثبت شرکت کامپیوتری مراحل هزینه تاسیس

این شرکت‌ها بدون اینکه نیاز باشد مجوز دریافت کنند می توانند مراحل ثبت را طی کنند و پس از آن برای احراز صلاحیت به دبیرخانه مربوطه مراجعه کنند. هدف از این تغییرات، ساده‌سازی فرآیند ثبت شرکت‌ها و حذف موانع اداری بوده است. لازم است تمامی ادارات ثبت شرکت‌ها از این موضوع آگاه باشند و از متقاضیان، درخواست مجوز نکنند.

برای ثبت شرکت کامپیوتری در مرحله اول لازم است که مدارک مورد نیاز را به نظام صنفی رایانه‌ای استان که هستید ارائه دهید. این نظام مدارک شما را در طی 15 روز بررسی می کند در صورت تأیید، مجوز فعالیت یک‌ساله برای شما صادر می‌کند.

در صورتی که مدارکی که ارائه داده اید  ناقص یا دارای ایراد باشند، دستور عدم ثبت شرکت صادر خواهد شد. شرکت‌ها باید هر سال تغییرات اساسنامه، اظهارنامه مالیاتی، روزنامه رسمی و سایر مدارک لازم را به نظام صنفی رایانه‌ای استان ارسال نمایند. در غیر این صورت، ممکن است مجوز فعالیت آن‌ها به صورت موقت لغو شود.

در صورتی که شرکت پیش از تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای استان ثبت شده باشد، باید حداکثر تا شش ماه پس از تشکیل این نظام برای دریافت مجوز اقدام کند. در غیر این صورت، فعالیت شرکت به حالت تعلیق درمی‌آید. شرکت‌های فعال در زمینه طراحی، تولید، پشتیبانی و آموزش سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، ملزم به دریافت مجوز از نظام صنفی رایانه‌ای استان خود هستند.

مراحل ثبت شرکت خدمات کامپیوتری

مراحل ثبت شرکت خدمات کامپیوتری

مدارک لازم برای ثبت شرکت کامپیوتری

برای ثبت شرکت‌های کامپیوتری، ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • ارائه اظهارنامه مالیاتی
  • ارائه کپی اساسنامه شرکت
  • کپی برابر اصل مدارک شناسایی مدیرعامل شرکت کامپیوتری
  • کپی برابر اصل مدرک تحصیلی مدیرعامل شرکت کامپیوتری
  • کپی احراز صلاحیت مدیرعامل

هزینه ثبت شرکت کامپیوتری

هزینه ثبت شرکت کامپیوتری در تهران و شهرستان‌ها ممکن است فرق داشته باشد. اما در برخی موارد تفاوت چندانی بین آن‌ها وجود ندارد. به طور مثال در تهران ممکن است هزینه‌های مرتبط با حق‌الوکاله به دلیل هزینه‌های اضافی مانند اجاره دفتر یا خدمات بیشتر، بالاتر باشد. در مقابل، در شهرستان‌ها این هزینه‌ها معمولاً کمتر است و یا ممکن است برخی از این هزینه‌ها وجود نداشته باشد. در حال حاظر خدمات استفاده از وکیل اضافه شده است. این خدمات برای دریافت و پیگیری اوراق مربوط به ثبت شرکت‌ها در شهرستان‌ها می باشد. در این صورت شما دیگر نیاز به حضور فیزیکی ندارید و می توانید بدون نیاز به حضور فیزیکی در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان‌ها، فرآیند ثبت شرکت خود را از راه دور انجام دهید.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در خصوص هزینه‌های ثبت شرکت در تهران و شهرستان‌ها، توصیه می‌شود با مشاوران حقوقی و مالی موسسه تکسفیر مشورت کنید و بر اساس شرایط خاص شرکت خود تصمیم‌گیری نمایید.

شرایط تاسیس شرکت کامپیوتری

اگر شرکت دارای کارکنانی باشد ارائه لیست بیمه را باید ارائه دهد درغیر این صورت، نامه‌ای مبنی بر تمام‌وقت بودن مدیرعامل الزامی است.

حال لازم است بدانید مدیر عامل و موسس شرکت برای تاسیس و ثبت یک شرکت کامپیوتری چه شرایطی داشته باشد؟ مدیر شرکت کامپیوتری باید دارای حداقل مدرک کارشناسی در حوزه فناوری اطلاعات یا حداقل ۴ سال سابقه کاری مرتبط در این زمینه باشد. در صورت داشتن مدرک دیپلم، فرد باید ۸ تا ۱۰ سال سابقه کاری در حوزه فناوری اطلاعات داشته باشد.

در نهایت، افرادی که قصد ثبت شرکت در حوزه فناوری اطلاعات را دارند، می‌توانند شرکت خود را در یکی از ۷ نوع شخصیت حقوقی به ثبت برسانند. با این وجود، شرکت‌های با مسئولیت محدود، سهامی خاص و سهامی عام، بیشترین تعداد ثبت را در این حوزه به خود اختصاص داده‌اند.

مدارک ثبت شرکت خدمات کامپیوتری

مدارک ثبت شرکت خدمات کامپیوتری

انتخاب اسم برای شرکت کامپیوتری

انتخاب اسم برای ثبت شرکت کامپیوتری شرایط و قوانین خاصی دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. در این فرآیند، شما باید پنج نام پیشنهادی خود را با رعایت تمامی ضوابط به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه دهید. مهم‌ترین نکته این است که نامی مه پیشنهاد می دهید نباید مشابه یا کپی‌شده از نام شرکت‌های دیگر باشد. همچنین، بهتر است از اسامی چند سیلابی استفاده کنید، چرا که این امر شانس پذیرش نام شرکت شما را افزایش می‌دهد.

اسمس که برای شرکت کامپیوتری خود انتخاب می کنید باید متمایز باشد. همچنین نام انتخابی شما، نمایانگر هویت کسب و کار شما باشد و به درستی مفهوم فعالیت شرکت به مخاطب منتقل کند. استفاده از اسامی خاص که معنای روشنی نداشته یا به خوبی کسب و کار شما را معرفی نمی‌کنند، ممکن است مانع ثبت موفقیت‌آمیز شرکت شما شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *