تشکیل پرونده ی مالیاتی
به خاطر قوانین تجارتی همه ی افراد حقوقی بعد از ثبت و تاسیس در واحد مالیاتی برای تشکیل پرونده ی خود باید اقدام کنند.
با توجه به قانون واحد مالیاتی،شرکت ها تا دو ماه بعد از تاسیس شرکت موظف اند تشکیل پرونده ی دارایی داده و همینطور هزینه ی حق التمبر را پرداخت کنند.
هر شرکتی که پرونده ی مالیاتی نداشته باشد نمی تواند کد اقتصادی دریافت کند که بدون کد اقتصادی شرکت ها نمی توانند فعالیتی داشته باشند.
همینطور شرکت ها بدون پروانه ی مالیاتی در اخر سال مالی نمی توانند اظهارنامه ی مالیاتی شرکت را به سازمان مالیات و دارایی بدهد.
همچنین شرکتی برای تشکیل پرونده ی مالیاتی در زمان معین اقدامی نکند طبق قانون سازمان مالیات و دارایی مرتکب جرم می شود.
تشکیل پرونده ی مالیاتی به منظورآن است که شرکت به سازمان امور مالیاتی اعلام کند که همچین شرکتی تاسیس شده است
و سرمایه شرکت را پرداخت کنند وگرنه جریمه ی مالیاتی دو برابر مبلغ اولیه را باید پرداخت کنند.
برای مشخص کردن حوزه ی مالیاتی و تشکیل پرونده ی دارایی باید به نزدیک ترین اداره ی امور مالیاتی مراجعه کرد.
برای جلوگیری از مشکلاتی که امکان دارد به وجود بیاید کد پستی خود را از اداره ی پست استعلام کنید
چون در صورت وجود تفاوت ادرس با کد پستی برای گرفتن کد اقتصادی با مشکل مواجعه خواهید شد.
کارشناسان مجرب ما در تکسفیر با وجود تجربه و تخصص بهترین کمک رسانی را به شما میکنند و می توانید با ما تماس بگیرید.
مدارک لازم برای تشکیل پرونده ی دارایی
- ارائه ی اصل و فتوکپی مدارک اعضا و همچنین اساسنامه،اظهارنامه،شرکت نامه،روزنامه ی رسمی،تقاضانامه و مهر شرکت
- ارائه ی اصل و فتوکپی اخرین تغییر در روزنامه ی رسمی کشور
- کامل کردن دفترچه مشخصات شناسایی شرکت
- ارائه ی گواهی صاحب امضای مجاز اشخاص حقوقی در دفترخانه
- ارائه ی فیش واریزی 2 در 1000 سرمایه اولیه ی شرکت
- ارائه ی فیش اب و برق گاز و تلفن دفتر شرکت
- ارائه ی وکالت نامه یا معرفی نامه کتبی از طرف مدیرعامل در صورتی خودش حضور نداشته باشد.
- ارائه ی اجاره نامه یا سند مالکیت دفتر شرکت
ارائه ی چند نکته ی ضروری در پرونده ی مالیاتی
اجاره نامه باید دردفتر اسناد یا دفتراملاک تنظیم شود و کد رهگیری اینترنتی و هولوگرام داشته باشد.
اگر محل شرکت محل سکونت مدیرعامل باشد
و شرکت خانوادگی تاسیس شود باید اجاره ی ان به نام شرکت تنظیم شود.
کارت ویزیت املاکی که سند اجاره در ان تنظیم شده است باید ضمینه ی قرارداد باشد.
درصورتی که مکان دفتر به صورت واقعی اعلام نشده باشد
نمی توان تشکیل پرونده داد و باید اجاره نامه و سند مالکیت ان به نام شرکت باشد
و در واحدهای مالیاتی برای بررسی درست و واقعی بودن آدرس که در روزنامه شرکت موجود می باشد به بازدید آن می روند.
اگر شرکت در سال مالی قبل فعالیتی نداشته باشد یا تازه تاسیس باشد
باید به دارایی عدم فعالیت شرکت را گزارش کرد.
اگر فاصله ی تاسیس شرکت تا مدت زمان تشکیل پرونده 1سال باشد توضیحات شرکت برای عدم تشکیل پرونده ضروری است.
همچنین تشکیل پرونده ی مالیاتی یک هفته زمان می برد.
چه کارهایی برای امور مالیاتی خود باید انجام بدهیم ؟
- دفاع مالیاتی
- معافیت مالیاتی
- تنظیم دفاتر قانونی
- تنظیم تخصصی اظهارنامه مالیاتی
- انجام کلیه امور حسابداری شرکت ها
مسائل مهم در خصوص ایجاد پرونده مالیاتی:
- توجه داشته باشید که اگر آدرس محل دفتر شرکت به گونه ای غیر واقعی معرفی شده باشد قادر به ایجاد پرونده نخواهید بود و برای ایجاد پرونده به اجاره نامه و اسناد مربوط به مالکیت با نام شرکت احتیاج دارید. برای بررسی صحت آدرس اعلام شده، واحدهای مالیاتی اقدام به بازدید حضوری خواهند کرد.
- اگر یک شرکت به تازگی تاسیس شده باشد و یا هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد، لازم است عدم فعالیت خویش را اعلام کند. برای اعلام نمودن عدم فعالیت، ایجاد پرونده در ادارات مالیاتی ضروری است.
- اگر مدت زمان بین تاسیس شرکت و ایجاد پرونده بیش از یک سال باشد نیاز است شرکت توضیحاتی را در خصوص عدم ایجاد پرونده ارائه دهد.
جریمه عدم تشکیل پرونده مالیاتی
زمانی که پرونده مالیاتی تشکیل می شود باید دو در هزار سرمایه شرکت به حساب دولت واریز گردد
مطابق قانون دو ماه فرصت برای این امر در نظر گرفته شده است که اگر در زمان تعیین شده پرداخت نشود
باید 3 برابر مبلغ واریز شود نکته قابل توجهی وجود دارد و ان مورد این می باشد
که تمامی شرکت هایی که سرمایه اولیه انها مبلغ قابل توجهی می باشد حتما باید به جریمه عدم تشکیل پرونده توجه کنند.
چه افرادی مشمول مالیات می باشند ؟
- تمام افراد ( حقیقی یا حقوقی ) با توجه به اموالی که دارند باید مالیات دهند.
- ایرانیان مقیم ایران باید بر اساس درامد که در ایران و خارج از ایران کسب می کنند مالیات بدهند.
- هر شخصیت حقیقی و یا حقوقی که مقیم خارج از ایران نسبت به درآمدی که کسب کرده اند.
- غیر ایرانیان اعم از شخصیت حقیقی و یا حقوقی با توجه به درآمدهایی که در ایران کسب می نمایند.
چه کارهایی برای امور مالیاتی خود باید انجام دهیم ؟
- دفاع مالیاتی.
- معافیت مالیاتی.
- تنظیم دفاتر قانونی.
- تنظیم تخصصی اظهارنامه مالیاتی.
- انجام کلیه امور حسابداری شرکت ها.
در موارد زیر درآمد مشمول جریمه عدم تشکیل پرونده مالیاتی معین خواهد شد :
تبصره ـ هرگاه بر اساس مدارک و شواهد موجود، امکان تعیین درآمد واقعی مؤدی وجود داشته باشد،
اداره امورمالیاتی در این شرایط درآمد مشمول مالیات را براساس رسیدگی به اسناد و مدارک مزبور یا دفاتر ،
تعیین می کند و در صورت داشتن درآمد ناشی از فعالیت های محکوم مالیات این درآمد از طریق علی الراس مشخص شده و به مبلغ مالیات مربوط به مابقی درآمد افزوده می گردد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.