اخذ کد اقتصادی

اخذ کد اقتصادی چیست؟

بعد ثبت شرکت خود برای دریافت کارت بازرگانی مورد نیاز می باشد که ابتدا به دنبال اخذ کد اقتصادی بروید
.همه ی شرکت ها پس از به ثبت رسیدن در اداره ی ثبت تا دو ماه مهلت دارند که برای اخذ کد اقتصادی و تشکیل پرونده ی مالیاتی شرکتشان اقدام کنند
و در صورت نادیده گرفتن این مطلب قادر به عقد قرارداد نخواهند بود و هنگام ارائه ی اظهارنامه ی مالیاتی در انتهای سال به مشکل بر میخورند.

اخذ کارت بازرگانی،قرارداد با موسسات دولتی و باز کردن حساب در بانک،شرکت در مناقصه ها و مزایدها و صدور فاکتور وابسته به کد اقتصادی است
کد اقتصادی دارای ۱۲ رقم است که برای اشخاص چه حقیقی چه حقوقی که کالا تولید میکنند و خدمات ارائه میدهند تعریف شده است.
از این کد برای شناسایی راحت شرکت در اداره ها ی مالیاتی استفاده می شود
و از طریق آن میتوان مالیات شرکت را پرداخت کرد و در سرعت یافتن روند بررسی دفاتر قانونی شرکت کمک می کند.

مراحل دریافت کد اقتصادی

در گام اول مراحل دریافت کد اقتصادی باید مدارک مورد نیاز را به واحد مالیاتی ارائه داد.

  • اگر کارشناسان واحد مالیاتی پس از ارزیابی مدارک، رای به تایید آن­ها بدهند؛ مدارک را در واحد به ثبت می رسانند.
  • سپس مدارک تایید شده به اداره نظارت و پیگیری تحویل داده می ­شوند.
    اداره مذکور نیز پس از انجام اقدامات مورد نیاز، مدارک را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و از آنجا به اداره شماره اقتصادی می­ فرستد.
  • در گام نهایی، اداره شماره اقتصادی بعد از ارزیابی­ های لازم به صدور کد اقتصادی مبادرت می­کند.
استعلام کد اقتصادی شرکت ها
  • گرفتن کد اقتصادی برای شرکت ها ضروری می باشد.
  • در هر معامله یا مبادله شناخت و اطمینان طرفین معامله برای هر شخص حقیقی و یا حقوقی بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • بنابراین استعلام کد اقتصادی شرکت ها این اطمینان و اعتماد را برای طرفین معامله ایجاد می کند.
  • اخذ کد اقتصادی شرکت ها از طریق اینترنت نیز امکان پذیر می باشد.
پیامد های ناشی از عدم اخذ کد یا سرپیچی کردن از قوانین کد اقتصادی چیست ؟

همانطور که گفته شد همه ی شرکت ها موظفند که کد اقتصادی دریافت کنند
در غیر اینصورت اگراین اشتباه برای بار اول باشد براساس قانون شرکت موظف می باشد
دو برابر از سود معاملاتش را برای جریمه بدهد.
اگر این خطا بار دوم رخ دهد محل اقامت شرکت تا سه ماه پلمپ میشود واگر برای سومین بار خطا تکرار شود
مدیران شرکت بین سه تا شش ماه محکوم به حبس خواهند شد.
طبق ماده ی ۱۰۵ قانون سازمان مالیاتی کشور در صورت عدم اخذ کد اقتصادی معافیت های مالیاتی نیز به شرکت تعلق نخواهد گرفت.

موسسه ی حقوقی تکسفیر ارائه دهنده ی خدماتی نظیر مالکیت صنعتی و ثبت اختراع میباشد.با ما همراه شوید…

چرا اخذ کد بسیار مهم و ضروری است؟

 شرکت شما هنگامی که تصمیم به انعقاد قراردادهای پر منفعت با شرکت‌ ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ دارد،
از سوی این شرکت‌ ها و سازمان‌ها حتماً با درخواست ارائه کد اقتصادی مواجه می‌شود.

چنانچه نخواهید یا نتوانید این کد را ارائه دهید،
بدون تردید از انعقاد یک قرارداد جذاب و پر منفعت محروم می‌ شوید
و طبیعتاً با توجه به بازار پر رقابت امروزه،
رقبای شما به راحتی جای شما را می گیرند و این فرصت سوزی‌ها گاهاً جبران ناپذیر می باشد.

 فلسفه وجودی اکثر غریب به اتفاق شرکت‌ها، حضور فعال و رقابت در کسب و کارهای مختلف است
و یکی از مهمترین میدان‌های رقابت، حضور در مناقصات و مزایده‌ها است.

برای حضور موفق در بسیاری از پر سودترین مناقصات و مزایده‌ها، داشتن گرید و رتبه بندی شرکت می باشد.

یعنی شرکت شما از سوی دستگاه مناقصه گذار یا برگزار کننده
مزایده تنها در صورتی مجاز به حضور و ارائه رزومه و پاکت پیشنهادی قیمت است که دارای گرید باشد.

قبل از آن برای اینکه بتوانید برای رتبه بندی و اخذ گرید شرکت خود اقدام نمایید، لازم است که برای شرکت خود حتما کد اقتصادی دریافت کرده باشید.

در بسیاری از موارد تجار و شرکت‌ها برای انجام امور حرفه‌ای و همچنین
برای کسب درآمد و سود نیاز به واردات و صادرات دارند و به همین دلیل نیازمند کارت بازرگانی هستند.

برای اینکه تجار و شرکت‌ها بتوانند کارت بازرگانی دریافت کنند، لازم است که اقدام به اخذ کد اقتصادی نموده باشند.

کاربردهای اصلی کد اقتصادی برای امور مهم تجاری عبارتند از:

_ اخذ کارت بازرگانی.

_ شرکت در مزایده ها.

_ صدور فاکتور.

_ باز کردن حساب در بانک

_ شرکت در مناقصات

_اخذ قرارداد با شرکت ها دولتی

مدارک لازم برای اخذ کد توسط اشخاص حقوقی
  1. اصل وکالتنامه به نام نماینده.
  2. کپی از همه ی صفحات شناسنامه.
  3. کپی از پروانه ی بهره برداری یا مجوز تأسیس
  4. کپی از مدارک شناسایی اعضای هیأت مدیره.
  5. گواهی از امضای صاحبانی که حق امضا دارند.
  6. کپی از آگهی تغییرات و تأسیس ثبتی شرکت.
  7. تنظیم فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی.
  8. کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری.
  9. کپی سند مالکیت محل اقامت شرکت یا اجاره نامه آن محل. کپی اساسنامه شرکت.
مدارک لازم برای اخذ کد اقتصادی توسط اشخاص حقیقی
  1. عکس متقاضی (سه قطعه ۲*۳)
  2. کپی از جواز تاسیس یا پروانه کسب.
  3. درخواست کتبی برای اخذ کد اقتصادی
  4. کپی از کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری.
  5. کپی از همه ی صفحات مدارک شناسایی متقاضی.
  6. پرداخت کردن مبلغ ۱۰۰۰ تومان و ارائه ی فیش پرداختی.
  7. تکمیل کردن فرم اطلاعات شخصی و هویتی اشخاص حقیقی.

برای ثبت شرکت در کرج و یا دیگر نقاط کشور می توانید با خیال آسوده با موسسه ی ثبتی و حقوقی تکسفیر بسپارید.
کارشناسان مجرب و وکلای حرفه ای تکسفیر با سال ها سابقه ی درخشان در زمینه ی ثبت و مسائل حقوقی می توانند
راهنمای خوبی برای شما باشند تا ثبت شرکتی آسان و سریع را تجربه نمایید.

کارشناسان تکسفیر می توانند در زمینه ی ثبت برند در کرج و خرید و فروش شرکت هم همراه شما باشند.

جریمه‌ی تخلفات کد اقتصادی

در صورت رعایت نکردن مفاد این دستورالعمل از طرف اشخاص ذی‌ربط،
وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های وابسته از ارائه‌ی هرگونه تسهیلات به این اشخاص خودداری می‌شود
عدم صدور صورت‌حساب یا عدم درج کد اقتصادی و هم چنین عدم رعایت این دستورالعمل علاوه بر بی‌اعتباری دفاتر مربوطه
از حیث مالیاتی و جرایم مندرج در ماده‌ی ۸ قانون تعزیرات حکومتی، مشمول جرایم زیر می باشد:

برای بار اول جریمه‌ای معادل ۲ برابر مبلغ مورد معامله؛

برای بار دوم تعطیلی محل کسب یا توقف فعالیت حسب مورد به مدت ۳ ماه؛

برای بار سوم حبس تعزیری از ۳ ماه تا ۶ ماه برای اشخاص متخلف و در مورد اشخاص حقوقی برای مدیر یا مدیران مسئول ذی‌ ربط.

جریمه‌ی استفاده از کد اقتصادی دیگران

طبق تبصره‌ی ۱ ماده‌ی ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم،
استفاده‌کنندگان از کد اقتصادی دیگران نسبت به مالیات بر درآمد و همچنین جرایم موضوع این ماده با اشخاصی که کد اقتصادی آنان مورد استفاده قرارگرفته است مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

گرفتن کد اقتصادی

برای چه کسانی ضروری است؟

  • گرفتن کد اقتصادی برای کلیه شرکت هایی که در حوزه های تولید، مونتاژ و توزیع کالا
    ( هر کالایی ) و یا شرکت های فعال در حوزه کارهای خدماتی
  • گرفتن کد اقتصادی برای کلیه‌ افرادی ( اشحاص حقیقی )
    که در حوزه های تولید، مونتاژ و توزیع کالا و یا در حوزه کارهای خدماتی و دارای جواز کسب‌ و کار از مراجع مربوطه می باشند
    و یا دارای مکانی برای فعالیت تجاری خود می باشند.

در توضیحات بالا به دو مورد مهم بر میخوریم که نیاز به تعریف دارند:

۱- مجوز کسب و کار

۲- مکان فعالیت

هزینه اخذ کد اقتصادی

هزینه تشکیل پرونده اخذ کد اقتصادی در صورت تکمیل بودن مدارک و داشتن سند اداری یا اجاره نامه هلوگرام دار اداری در موسسات خدمات اداری مختلف،
متفاوت می باشد و از ۶۰۰ الی ۹۰۰ هزار تومان شاید هم بالاتر است.
جهت اطلاع از هزینه و نحوه دریافت کد مالیاتی دقیق یا مراحل دریافت کد اقتصادی با مشاوران ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + دو =